Efektiivsed ja innovatiivsed aktiivõppemeetodid ruumilise pädevuse arendamiseks matemaatika tundides

-

Toimumise aeg
Maht
2 EAP (52 tundi)
Õppetöö vorm
lähiõpe
Toimumiskoht
Tartu
Hind
tasuta
Õppejõud
Hannes Jukk
Tiina Kraav
Õppekava rühm
Kasvatusteadus
Õppekeel
Eesti
Eesmärk:
Koolituse eesmärk on tutvustada õpetajatele aktiivõppemeetodeid, mis tõenduspõhiselt aitavad kaasa ruumilise pädevuse arendamisele matemaatika tundides ning omandada oskused selliste meetodite rakendamiseks klassiruumis.
Sihtrühm:
Õpetajad
Kursuse õpiväljundid:
Koolituse läbinud õppija:
- mõistab, kuidas ruumilise pädevuse arendamine toetab matemaatikaõpetust ja geomeetrilistele seaduspärasustele toetuvate ülesannete lahendamist;
- oskab kasutada origamist pärinevaid tehnikaid matemaatika tundides, et aidata õpilastel loovalt lahendada geomeetrilisi probleeme;
- on omandanud erinevaid aktiivõppemeetodeid, et luua õpilastele praktilisi käelisi ning käelist ja digivahendeid siduvaid tõhusaid õppimisvõimalusi;
- on võimeline siduma ruumilise pädevusega seotud ülesanded matemaatika riikliku õppekavaga.
Õppejõud:
Hannes Jukk - MSc matemaatika, matemaatikahariduse nooremlektor
Tiina Kraav - PhD matemaatika, matemaatikahariduse lektor
Content:
Teema Maht Õppejõud
1. Aktiivõppemeetodite rakendamise teoreetilised ja teaduspõhised eelised traditsiooniliste õppemeetodite ees. Ruumilise pädevuse arendamise olulisus matemaatikatunni kontekstis ja laiemalt. Tõhusad praktikad ruumilise mõtlemise arendamisel. Nimetatud oskuse arengut toetavatele õppematerjalidele esitatavad nõuded, arvestades nii kaasava hariduse kui mitmekeelsuse ning -kultuurilisuse eripärasid.

Praktiline kasu: koolitusel osalejad omandavad arusaama aktiivõppemeetodite eelistest ja sellest, millised neist ja kuidas toetavad ruumilise pädevus arengut matemaatikas ning milleks see oluline on. Omandatakse konkreetseid strateegiad ja tööriistade kasutus, mida õpilaste ruumilise mõtlemise oskuse arendamiseks rakendada. Lisaks saadakse juhised, kuidas valida ja luua õppematerjale, mis vastava oskuse arengut tõhusalt toetaksid.
13
2. Origami kui õppimisvahend. Origami ajalugu ja kasutamine hariduses.

Geomeetriliste kujundite loomine origami abil ning teaduspõhised uuringud vastava tegevuse mõjudest. Kuidas seostada origami tehnikad matemaatika õppekavaga.

Praktiline kasu: koolitusel osalejad omandavad praktilise kogemuse origami tehnikate kasutamisest õppimisvahendina, õppides geomeetrilisi kujundeid looma ja neid matemaatika õppekavaga siduma. Osalejad tutvuvad origami ajalooga hariduses ning teaduspõhiste uuringutega, avades nimetatud meetodi positiivse mõju nii ruumilise kui loova mõtlemise arengule. Koolituspäev annab esmased tööriistad integreerimaks origamist pärit põhimõtted matemaatika õpetamisse ning teadmised, kuidas tõhusalt läbi origami tutvustada matemaatika rakendatavust inseneerias, meditsiinis, disainis ning mujal.
13
3. Aktiivõppemeetodid ruumilise pädevuse arendamiseks. Aktiivõppe põhimõtted ja erinevad meetodid. Õppemeetodid, mis hõlmavad käelisi tegevusi, IKT vahendite tuge käeliste tegevuste rakendamisel ning koostööd (sh grupitöö, projektipõhine õpe).

Praktiline kasu: osalejad saavad põhjalikuma ülevaate aktiivõppe põhimõtetest ja erinevatest konkreetsetest meetoditest, mis arendavad õpilaste ruumilist pädevust. Nad õpivad kasutama käelisi tegevusi, IKT-vahendeid ning koostööl põhinevaid meetodeid, et muuta matemaatika tunnid kaasahaaravamaks ja teadmiste omandamine tõhusamaks. Koolituspäev pakub praktilisi tööriistu rikastamaks õpikogemust.
13
4. Õppijate koostatud õppematerjalide esitlemine. Tagasiside kaasõppijatelt ja koolitajatelt ning praktiliste kogemuste jagamine

Praktiline kasu: koolitusel osalejad saavad võimaluse esitleda iseseisva töö raames koostatud õppematerjale ja saada väärtuslikku tagasisidet nii kaasõppijatelt kui ka koolitajatelt. Konstruktiivne tagasiside aitab õpetajatel luua ja täiustada tõhusaid õppematerjale ning arendada oma õpetamispraktikat, muutes õpitegevused õpilaste jaoks motiveerivamaks ning seeläbi parandades nende õpitulemusi.
13

Hinnainfo:
Täiendõppeprogrammis osalemine on töötavale kõrgharidusega õpetajale tasuta.
Toimumiskoha info:
Tartu linn TÜ Delta õppehoone (Narva mnt 18, Tartu) ruum 2039
Õppekeskkonna kirjeldus:
Õppetöö toimub koolituse läbiviimiseks sobivates õpperuumides, mis on varustatud vajaliku õppetehnikaga ja vastavad tervisekaitse- ja ohutusnõuetele.
Toimumise ajakava ja lisainfo:
Toimumised:
21.-22.03.2025 (R, L, 29. õppenädal)
2.-3.05.2025 (R, L, 35. õppenädal)

Päevakava
10.00-11.30
11.45-13.15
14.00-15.30
15.45-17.15
Nõuded lõpetamiseks:
Täiendusõppe programm loetakse positiivselt lõpetatuks kui õppijal on täidetud hindamiskriteeriumid ning esitatud neid kriteeriume kinnitavad tööd.
Õpiväljundite saavutatuse hindamise viis:
Eristamata (arv, m.arv, mi)
Hindamismeetodid:
Tagasisidestamise meetodid:
- õppejõudude tagasiside sisaldab põhjalikku ja konstruktiivset vaadet iga rühma koostatud õppematerjalile vastavalt hindamiskriteeriumitele;
- kaasõppijate tagasiside loob võimaluse ettepanekute esitamiseks lähtuvalt varasemast kogemusest ja äsjasest saadud teadmiste klassiruumis rakendamisest.
Hindamiskriteeriumid:
Rühmatööna koostatakse õppematerjal lähtudes kursusel käsitletud teemadest ja uutest teadmistest. Õppematerjali katsetatakse ning täiustatakse vastavalt saadud kogemusele ning tagasisidele. Valminud õppematerjali esitletakse viimasel õppepäeval. Tagasiside õppematerjalile saadakse õppejõududelt ja kaasõppijatelt. Kasutatavad hindamiskriteeriumid on õppematerjali: - sisuline korrektsus ja riikliku õppekava nõuetele vastavus; - seostatavus õpitava matemaatika laiema rakendatavusega; - seotus loova ja kriitilise mõtlemise arenguga; - sisuline kohandatavus õppijate tasemest lähtuvalt, materjali nö avatavus; - juhiste mõistetavus; - kaasahaaravus.
Väljastatav dokument:
tunnistus/tõend
Registreerumise tähtaeg:
21.03.2025
Täiendav info:
Kristel Uiboupin, kristel.uiboupin@ut.ee, +372 +372 5229310
Programmi kood:
LTMS.TK.053
Täiendusõppe üldinfo:
Elukestva õppe keskus
Ülikooli 18, Tartu, 50090
+372 737 6213

Samas õppevaldkonnas on algamas veel


Toimumise aeg: 01.09.2025 - 30.08.2026 Maht: 18 EAP (468 tundi) Õppetöö vorm: põimõpe Keel: Eesti

Toimumise aeg: 11.04.2025 - 29.08.2025 Maht: 2 EAP (52 tundi) Õppetöö vorm: lähiõpe Keel: Eesti

Toimumise aeg: 28.02.2025 - 28.02.2025 Maht: 0.25 EAP (7 tundi) Õppetöö vorm: lähiõpe Keel: Eesti

Toimumise aeg: 15.04.2025 - 29.08.2025 Maht: 2.25 EAP (60 tundi) Õppetöö vorm: lähiõpe Keel: Eesti

Toimumise aeg: 16.05.2025 - 29.08.2025 Maht: 2 EAP (52 tundi) Õppetöö vorm: lähiõpe Keel: Eesti