Inimesi püütakse päevast päeva mõjutada tuhandete reklaamisõnumitega. Tartu Ülikooli teadlased otsivad võimalusi, kuidas reklaamireostusega paremini hakkama saada.
Eelmise aasta aprillis algas projekt, mille käigus uurivad Tartu Ülikooli majandusteaduskonna teadlased, kuidas siduda kliendi liikumisteekond ja asukoht kaupluses, ostukäitumine ning varasem ostuajalugu reaalajas toimivaks soovitussüsteemiks.
Turunduse dotsent Andres Kuusik rääkis, et projektiga soovivad nad uuendada jaekaubandust. „Kui inimesed tulevad kauplusesse ja võtavad puldi, millega oma oste skaneerida, siis see pult võiks tulevikus hakata nendega suhtlema. Näiteks võiks see anda soovitusi selle järgi, kus ostja parasjagu asub ja milliseid oste ta on varem teinud,“ selgitas Kuusik.
Et see tulevikus nõnda läheks, tegi Kuusiku meeskond kauplustes pilgujälgimisuuringuid, et hinnata klientide ostukäitumist. Samuti katsetati ostjate käiguteede kaardistamiseks poesisest positsioneerimissüsteemi ja analüüsiti klientide ostuajalugu.
Tavaliselt analüüsitakse kliente kliendikaardi alusel. Kuusiku sõnul on selle andmed aga piiratud. Näiteks ei tule kaardilt välja, kui kaua inimene tooteid valib või millises järjekorras ta kaupu poes vaatab.
Kaua aega Coopi turundusdirektorina töötanud Andres Lember tõdes, et oleme iga päev ümbritsetud sadade reklaamisõnumitega, aga 99% neist pole meie jaoks olulised. „Seetõttu on tulemuseks üleküllastumine, müra ja saaste. Nii nagu saab rääkida valgusreostusest, saab rääkida ka reklaamireostusest. Reklaam peab olema asjakohane ja õiges kohas. See on kõige suurem kunst,“ sõnas ta.
Projekt kestab selle aasta aprilli lõpuni.
Vaata lähemalt videost.