Breadcrumb
Breadcrumb
Kvaliteedijuhtimine
28. mail 2021 võttis senat vastu ülikooli kvaliteedijuhtimise põhimõtted, mille eesmärk on luua Tartu Ülikoolis ühtne kvaliteedijuhtimise raamistik ning määratleda kvaliteedijuhtimisega seotud toimingud ja vastutajad. Põhimõtted aitavad toetada ülikooli kvaliteedikultuuri arengut, parendada liikmeskonna töö- ja õpikogemust ning ülikooli pakutavate teenuste kvaliteeti.
Kvaliteedijuhtimise põhimõtted
- Kvaliteedijuhtimise põhimõtete eesmärk on luua Tartu Ülikoolis (edaspidi: ülikool) ühtne kvaliteedijuhtimise raamistik ning määrata kindlaks kvaliteedijuhtimise toimingud ja selle eest vastutajad.
- Kvaliteedijuhtimine on strateegilise juhtimise osa, mis tagab ülikooli arengu- ja tegevuseesmärkidega kooskõlas olevad protsessid ning nende korrapärase ülevaatuse ja parenduse. Kvaliteedijuhtimine toetab ülikooli kvaliteedikultuuri arengut ning aitab hoida ja parandada põhi- ja tugitegevuse kvaliteeti. Kvaliteedijuhtimine põhineb pideva parendamise ringil, mille osad on kavandamine, teostamine, hindamine ja parendamine.
- Kvaliteedijuhtimisel lähtutakse ülikooli põhikirjast ja arengukavast. Kvaliteet on määratletud ülikooli missiooni, põhiväärtuste, visiooni ja ülesannetega, mis on sõnastatud arengukavas. Ülikooli õigusaktides ja juhendites on kirjeldatud protseduurid, mis toetavad arengukava eesmärkide saavutamist ja ülikooli ülesannete täitmist kõigil juhtimistasanditel.
- Ülikool tagab kvaliteedi kogu oma tegevuse pideva ja eesmärgipärase täiustamise kaudu, võttes arvesse eri huvirühmade ootusi ja tagasisidet. Ülikooli huvirühmad on ülikooli liikmeskond, täiendusõppijad, vilistlased, partnerid, tööandjad, valitsusasutused, kohalikud omavalitsused ja laiemalt kogu ühiskond. Ülikool jälgib, et püüdlus vastata ühe huvirühma ootustele ei vähendaks teiste huvirühmade rahulolu.
- Ülikooli põhitegevus on õppe-, teadus- ja arendustöö ning nendel põhinevate teenuste osutamine ühiskonnale. Põhitegevuse kvaliteeti mõjutavad muu hulgas õppijate ettevalmistus ja motivatsioon, töötajate pädevus ja motivatsioon, ülikooli arengu- ja tegevuseesmärkide selgus, teostatavus ja ambitsioonikus, tugitegevuse kvaliteet, õppe- ja teadustaristu seisund ning rahalised ja muud vahendid.
- Ülikooli tugitegevus toetab põhitegevuse kvaliteetset elluviimist. Tugitegevuse kvaliteeti mõjutavad muu hulgas töötajate pädevus ja motivatsioon, ülikooli arengu- ja tegevuseesmärkide selgus, teostatavus ja ambitsioonikus ning rahalised ja muud vahendid.
- Teavet põhi- ja tugitegevuse kvaliteedi kohta annavad muu hulgas tagasisideküsitlused, õppetöö sisehindamine, töötajate tulemusvestlused ja atesteerimine, tulemus- ja võtmenäitajate saavutamine, siseaudit ja välishindamised. Saadud andmestiku alusel korraldatakse parendustegevust.
- Kvaliteedikultuuri tunnused on töötajate ja õppijate pühendumus tööle ja õpingutele, jagatud väärtused, eetilisus, koostöö, parimate tavade jagamine ning pideva parendamise soov.
- Kvaliteedijuhtimise parima toimimise eest vastutab rektor. Kvaliteedi eest vastutavad kõik ülikooli töötajad oma tegevusvaldkonna piires. Õppijad vastutavad oma õppimise kvaliteedi eest.
- Kvaliteedijuhtimise põhimõtted vaadatakse senatis üle vajadust mööda, kuid mitte harvem kui üks kord arengukava kehtivusaja jooksul.
Kvaliteedijuhtimine põhineb pideva parendamise ringil
Kvaliteedijuhtimisega seotud toimingud ja vastutajad
Kavandamine
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ülikooli arengu kavandamine |
Tartu Ülikooli arengukava aastateks 2021–2025 |
Arendusprorektor |
Rektoraat |
||||
|
|||||||
Personali värbamise ja arengu kavandamine |
|
Rektor, |
Personaliosakond, |
||||
|
|||||||
Infosüsteemide arendamise kavandamine |
Digiarengustrateegia (kavandamisel) |
Kantsler |
Infotehnoloogia osakond |
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Õppekava avamise kavandamine |
Õppekava statuut |
Õppeprorektor, dekaan
|
Õppeosakond,
|
|||
Õppekorralduse kavandamine |
Õppeprorektor |
Õppeosakond, |
||||
Üliõpilaste vastuvõtu kavandamine |
Vastuvõtueeskiri kõrghariduse esimeses ja teises astmes 2021/2022. õppeaastal |
Õppeprorektor |
Õppeosakond
|
|||
Õpikeskkondade arendamise kavandamine |
Õppeprorektor |
Õppeosakond, |
||||
Täiendusõppeprogrammide väljatöötamine |
Täiendusõppe eeskiri, |
Õppeprorektor, dekaan |
Õppeosakonna elukestva õppe keskus, täiendusõpet korraldav struktuuriüksus |
|||
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Uute teadusuuringute planeerimine ja selleks TA finantsvahendite taotlemine |
Arendusprojektide menetlemise eeskiri |
Teadusprorektor, dekaan |
Grandikeskus, |
Tegevus ja protsess |
|
Kehtiv regulatsioon, juhend |
|
Vastutajad |
|
Protsessi omanik |
Arengu kavandamine |
Tartu Ülikooli muuseumi arengukava 2019–2023 |
Teadusprorektor, õppeprorektor, arendusprorektor, kantsler
|
Asutuse juht |
Teostamine
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Õppeaine koostamine |
|
Õppeprorektor, dekaan |
Õppeaine õpetamise eest vastutav struktuuriüksus |
|||
|
||||||
Õppekava avamine |
Õppekava statuut |
Õppeprorektor,
|
Õppeosakonna õppekorraldus- ja kvaliteeditalitus, dekanaat, |
|||
|
||||||
Õppetöö korraldamine |
Dekaan |
Õppetööd korraldav struktuuriüksus |
||||
|
||||||
Õppijate nõustamine ja juhendamine |
Õppekorralduseeskiri |
Õppeprorektor, |
Õppeosakond, õppetööd korraldav struktuuriüksus |
|||
|
||||||
Õppejõudude nõustamine ja juhendamine |
Personaliosakonna kirjeldus |
Õppeprorektor, dekaan |
Personaliarenduskeskus, |
|||
|
||||||
Õppeinfosüsteemi haldamine ja arendus |
Õppeosakonna kirjeldus |
Õppeprorektor |
Õppeosakond |
|||
|
||||||
Täiendusõppeprogrammide väljatöötamine ja korraldamine |
Täiendusõppe eeskiri |
Õppeprorektor, dekaan |
Elukestva õppe keskus, |
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
||
---|---|---|---|---|---|
Teadusuuringud ja neil põhinevate teenuste pakkumine |
Hea teadustava |
Teadusprorektor, arendusprorektor, |
Grandikeskus,
|
||
|
|||||
TA taristu haldamine |
Ühiskasutusega laborite loomise ja töö korraldamise põhimõtted (siseveebis) |
Teadusprorektor, dekaan |
|
||
|
|||||
Intellektuaalomandi kaitse |
Tartu Ülikoolis loodud intellektuaalomandi käsitlemise kord |
Arendusprorektor |
Ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus (intellektuaalse omandi valdkonna jurist) |
||
|
|||||
Teadustulemuste rakendamine ettevõtluses (nn uusettevõtlus) |
Arendusprorektor, dekaan |
Ettevõtlus- ja innovatsioonikeskus, |
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Geenivaramu pidamine |
|
Teadusprorektor |
Genoomika instituut |
|||
|
||||||
Raamatukoguteenused |
Tartu Ülikooli raamatukogu kasutamise eeskiri |
Teadusprorektor |
Raamatukogu |
|||
|
||||||
Teadus- ja kultuurilooliste kogude pidamine ja sellel tuginevad teenused |
Tartu Ülikooli muuseumi põhikiri |
Arendusprorektor
|
Loodusmuuseumi ja |
|||
|
||||||
Loodusteaduslike kogude pidamine ja sellel tuginevate teenuste pakkumine |
Tartu Ülikooli loodusmuuseumi ja botaanikaaia põhikiri |
Arendusprorektor
|
Loodusmuuseumi ja botaanikaaia direktor |
|||
|
||||||
Kultuuripärandi säilitamine |
Kultuurivara haldamise kord |
Rektor |
|
|||
|
||||||
Teadus- ja tehnoloogiapõhise huvihariduse pakkumine |
Teaduskooli põhikiri |
Õppeprorektor |
Loodusmuuseumi ja botaanikaaia direktor |
|||
|
||||||
Teadusuuringute tulemuste tutvustamine (populariseerimine) |
Tartu Ülikooli loodusmuuseumi ja botaanikaaia põhikiri
|
Teadusprorektor, dekaan |
Turundus- ja kommunikatsiooniosakond, |
Hindamine
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
||
---|---|---|---|---|---|
Arengu- ja rakenduskavade iga-aastane ülevaatus |
|
Arendusprorektor, dekaan |
Rektoraadi büroo, |
||
Majandusaasta aruanded |
|
Finantsjuht |
Rektoraadi büroo |
||
Statistika.ut.ee töölaua arendamine |
|
|
Rektoraadi büroo |
||
Tulemusvestlused |
Juhtimise hea tava |
Rektor, dekaan |
Personaliosakonna juhataja, |
||
|
|||||
Akadeemiliste töötajate atesteerimine |
Akadeemiliste töötajate atesteerimise kord |
Akadeemiline sekretär, dekaan |
Personaliosakond, |
||
|
|||||
Doktorantide atesteerimine |
Õppekorralduseeskiri |
Dekaan
|
Doktoriõppe keskused |
||
|
|||||
Üliõpilaste ja arst-residentide apellatsioonid |
Õppekorralduseeskiri |
Dekaan |
Õppeprodekaan,meditsiiniteaduste |
||
|
|||||
Töötajate tagasiside töökeskkonnale |
Personaliosakonna kirjeldus |
Kantsler, dekaan |
Personaliosakond, |
||
|
|||||
Siseaudit |
Siseauditi juht |
Siseauditi büroo |
|||
|
|||||
Institutsionaalne akrediteerimine jm välishindamine |
Õppekava statuut |
Rektor, õppeprodekaan, |
Rektoraadi büroo, õppeosakond |
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
||
---|---|---|---|---|---|
Õppetöö sisehindamine |
|
Õppeprorektor, dekaan |
Õppeosakonna õppekorraldus- ja kvaliteeditalitus, õppekava haldav struktuuriüksus või dekanaat |
||
Üliõpilaste hindamine |
Dekaan |
Õppetööd korraldav |
|||
Tagasiside tasemeõppe ainetele ja õppekavadele ning täiendusõppeprogrammidele |
Tasemeõppes tagasiside küsimise ja arvestamise kord
|
Õppeprorektor, |
Õppeosakond, õppetööd |
||
Täiendusõppe süsteemi kvaliteedi enesehindamine |
Täiendusõppe enesehindamine (siseveebis)
|
Õppeprorektor |
Õppeosakonna elukestva |
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
|||
---|---|---|---|---|---|---|
Avatud teadus, sh andmehaldus, publitseerimine |
TA tulemusi hinnatakse ülikooliväliselt, seda rakendavad nt teadusandmete kogumise rahastajad ja publikatsioonide (laiemalt teadustulemuste) avaldajad – eelretsenseerimine kui kvaliteedi hindamine |
Teadusprorektor |
Raamatukogu |
|||
TA hindamine, sh korraline ja sihtevalveerimine |
TA välishindamise tingimused kehtestab teadus- ja arendustegevuse korralduse |
Teadusprorektor |
Grandikeskus |
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
||
---|---|---|---|---|---|
Tegevusaruanded |
Tartu Ülikooli muuseumi aastaaruanded |
Rektor, dekaan |
Asutus, valdkondlik struktuuriüksus |
||
Kvaliteedimärgi taotlemine |
Keskkonnahariduse ja -teadlikkuse tegevuskava 2019–2022 |
Õppeprorektor |
Teenuse pakkuja |
||
Tagasisideküsitlused |
Mitteformaalses keskkonnahariduses kooskõlas hea keskkonnaharidusliku õppeprogrammi kirjelduse kriteeriumidega |
Õppeprorektor |
Teenuse pakkuja |
Parendamine
Tegevus ja protsess |
Kehtiv regulatsioon, juhend |
Vastutajad |
Protsessi omanik |
|
---|---|---|---|---|
Töötajate arengu toetamine, sh |
Personaliosakonna kirjeldus |
Kantsler, dekaan |
Personaliosakond, |
|
Juhtimisoskuste arendamine |
Kantsler, dekaan |
Personaliosakond, |
||
Õpetamis- ja juhendamisoskuste |
Õppeosakonna kirjeldus |
Õppeprorektor, |
Personaliarenduskeskus, |
|
Parimate tavade jagamine |
|
Rektor, |
Valdkondlik struktuuriüksus |
|
Õppimisoskuste arendamine |
|
Õppeprorektor |
TÜÜE |
|
Õppekorralduse ajakohastamine |
Õppeprorektor |
Õppeosakond |
||
Õppekava muutmine ja ajakohastamine |
Õppeprorektor, |
Õppeosakond, |
||
Õppeaine muutmine ja ajakohastamine |
Õppeprorektor, |
Õppeosakond, |
||
Haridusprogrammide ajakohastamine |
|
Õppeprorektor |
Teenuse pakkuja |
|
Teenuste ajakohastamine |
|
Teadusprorektor, õppeprorektor, arendusprorektor, kantsler |
Teenuse pakkuja |
|
Õigusaktide ja juhendite ajakohastamine |
|
Teadusprorektor, õppeprorektor, arendusprorektor, kantsler |
Vastav struktuuriüksus |