Tartu Ülikooli haridusteaduste instituut ja Leedu idufirma BitDegree alustasid koostööprojekti, mis peaks märkimisväärselt suurendama e-õppe tulemuslikkust. Selleks uurivad ja arendavad nad avatud õppijamudelit.
BitDegree asutaja ja tegevjuhi Danielius Stasiulise sõnul ei tähenda kaugõppevõimaluse pakkumine veel selle tegelikku toimimist. Erinevalt klassis toimuvast õppest ei ole õpetajal vahetut võimu õpilase üle, kes saab ühe hiireklõpsuga videosilla lihtsalt katkestada. Et e-õpe toimiks, vajavad õpilased häid õpioskusi, sh eneseregulatsiooni oskusi. On teada, et õppimisel sõltub eneseregulatsioon mõtlemisoskuste, mõtlemisest mõtlemise oskuste, motivatsiooni ja emotsioonide reguleerimisest. Eriti kahe viimase oskuse tõhusa toetamise kohta veebikeskkondades on aga seni vähe teaduslikke teadmisi.
Alanud projektis on eesmärk kahe aasta vältel välja arendada ja läbi katsetada avatud õppijamudel, mis toetab eneseregulatsiooni valdkondi kõigis õppimise etappides. Avatud õppijamudel tähendab seda, et kogutakse kokku kõik nn digitaalsed jäljed õppija käitumisest digikeskkondades ja nende andmete tõlgendus tehakse õppijale endale reaalajas lihtsal viisil nähtavaks. Kui õppija näeb ja mõistab, kuidas ta õpib, saab ta tõhusamalt juhtida kogu oma õpiprotsessi – nii mõtlemist, mõtlemisest mõtlemist, motivatsiooni kui ka emotsioone. Kuidas seda täpselt teha, on teadlaste ja arendajate ühine suur küsimus projekti esimesel aastal.
BitDegree on 2017. aastal asutatud haridustehnoloogia idufirma, mis pälvis tänavu märtsis ÜRO ülemaailmsel uuenduslike IKT-lahenduste konkursil World Summit Awards õppimise ja hariduse kategoorias kõrge tunnustuse. Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudi meeskonda juhib professor Margus Pedaste ning kõrgetasemelisse rahvusvahelisse uurimisrühma kuuluvad teadlased, kelle töövaldkonnad ulatuvad õpetajaharidusest õpianalüütika ja haridusliku andmekaeveni.
„See, et üks iduettevõte hakkab meie teaduspublikatsiooni ja nõustamise alusel innovaatilisi lahendusi looma, on väga positiivne nähtus. Tavaliselt toimub ka suurtes firmades innovatsioon paljuski kasutajakogemuse ja intuitsiooni pealt ning teaduspõhisus on pigem nõrk. Partnerlus Leedu eduka ettevõttega BitDegree on meeldiv erand. Loodame üheskoos välja arendada töövahendi, millega ka suured ja populaarsed interneti-õpikeskkonnad saavad võimaldada palju tõhusamat õppimist,“ kommenteeris Margus Pedaste.
Avatud õppijamudeli kohta ilmus Tartu Ülikooli teadlastel tänavu artikkel mõjukas ajakirjas Computers & Education.
Lisateave: Margus Pedaste, Tartu Ülikooli haridustehnoloogia professor, 515 6095, margus.pedaste@ut.ee