Siinses suunises esitatakse Tartu Ülikooli (TÜ) üldised seisukohad generatiivse tehisintellekti (TI, ingl artificial intelligence) rakenduste, sh tekstirobotite kasutamiseks õppetöös. Suunises on välja toodud TI kasutamise võimalused ja riskid, antakse juhiseid TI rakenduste mõtestatud kaasamiseks õppeprotsessi ning tutvustatakse nende kasutamise head tava lõputööde koostamisel, sh antakse soovitusi TI kasutamisele viitamiseks.
Tehisintellekti (TI) arendamine on viinud generatiivsete süsteemideni, mis suudavad luua teksti, pilte või muud meediat nii hästi, et tulemust võib olla inimese loodud sisust raske eristada. Seetõttu on suurtel keelemudelitel põhinevad generatiivse tehisintellekti rakendused, sh tekstirobotid nagu Microsoft Copilot ja ChatGPT, viimasel aastal muutnud arusaama tekstiloomest ja toonud kaasa arutelu selle üle, kuidas ülikoolis õppida ja õpetada, millised oskused muutuvad ebavajalikuks ning milliste uute oskusteta jääme ajale jalgu.
Tekstirobotiga alustab vestlust kasutaja, kes esitab lähteteksti ehk viibana (ingl prompt) oma küsimuse või soovi. Et saada parem tulemus, on kasulik koos küsimuse või sooviga anda täiendavat teavet ja -konteksti. Tekstirobot annab seejärel tekstiväljundi, mille põhjal saab jätkata dialoogi ja esitada täpsustavaid küsimusi.
Kuigi tekstiroboti antud väljund tundub esmapilgul sisukas ja loogiline, võib see siiski sisaldada vigu. Tekstirobot võib tsiteerida väljamõeldud allikaid, teha loogika-, vormindus-, arvutus- ja grammatikavigu, anda eelarvamuslikke vastuseid, milles ei pruugita arvestada kultuurierinevusi ega sotsiaalseid norme. Roboti tekst võib eirata andmekaitsetingimusi ja sisaldada valesid isikuandmeid. Seepärast tuleb esitatud fakte ja allikaviiteid kontrollida.
Tekstiroboti väljundi kasutamise eest vastutab selle kasutaja, kellel peavad selle hindamiseks olema sobivad teadmised. Kuniks õpetame ja kontrollime ülikoolis oskusi, milles tekstirobot on inimesest (kohati näiliselt) palju kiirem ja edukam, peame mõtlema ka sellele, kuidas vältida akadeemilist petturlust ja kaasata tekstiroboteid õppetöösse mõtestatult.
Siinse suunise koostas 2023. aasta aprillis eri allikate põhjal töörühm, kes pani kirja nii üldised põhimõtted kui ka konkreetsed juhised selle kohta, kuidas tekstiroboteid õppetöös kasutada. Kuna maailm ja meie arusaamad arenevad kiiresti, on tegu esialgse kokkuleppega, mida võivad mõjutada muu hulgas riiklikud andmekaitsepiirangud. 2024. aastal täiendas TÜ tekstirobotite töörühm suunist lõputööde koostamist puudutavates küsimustes. 2024. aasta septembri seisuga on üle vaadatud ja ühtlustatud tekstirobotite kasutamisele viitamise soovitused.
Tekstirobotit võib võrrelda kaaslasega, kelle nõu saab küsida igal ajal. Samas tasub meeles pidada, et tekstirobot ei ole inimene ja selle esitatud väljund ei asenda teaduspõhiseid allikaid.
Nagu kalkulaatorite, õigekirjakorrektorite ja keeleredaktorite, otsingumootorite ja muude sarnaste vahendite puhul, pole üldjuhul mõtet keelata ka tekstirobotite kasutamist. Pigem tuleks mõelda, kuidas õppida neid eesmärgipäraselt, eetiliselt ja kriitiliselt kasutama.
Kui planeerida õppetöösse teadlikult ülesandeid, mida tuleb teha tekstiroboti abiga, saab harjutada üldoskusi, näiteks kriitilist mõtlemist, teabe otsimist ja hindamist, probleemilahendus- ja digioskusi.
Kui õppejõud lubab ja soodustab oma kursusel tekstiroboti või muu TI-l põhineva rakenduse kasutamist, tuleb ka mõelda, kas üliõpilastel on neile rakendustele võrdne ligipääs. Üliõpilasi ei saa kohustada kasutama rakendust, mis nõuab isikliku e-posti aadressiga konto loomist. Arvestada tuleb ka tekstiroboti tasuta ja tasulise versiooni erinevustega.
Õppekorralduseeskirja järgi on tekstiroboti koostatud töö esitamine oma nime all ilma nõuetekohase akadeemilise viitamiseta või selle tahtlik kasutamine enda töö osana ilma nõuetekohase akadeemilise viitamiseta käsitletav akadeemilise petturlusena.
Kui generatiivse tehisintellekti abil loodud tööle lisatakse nõuetekohane viide, ei ole tegemist akadeemilise petturlusega. Kui õppejõud ei luba õpiülesande täitmisel tekstiroboti abi kasutada, kuid siiski esitatakse tekstiroboti loodud ja nõuetekohaselt viidatud töö, ei ole tegemist petturlusega, vaid õppeaines hinde või arvestuse saamiseks seatud tingimuste täitmatajätmisega.
Õppejõul on õigus teha oma aines erisusi generatiivse tehisintellekti kasutamisele viitamise üldistest juhistest, märkides selle info õppeaine versiooni või õpiülesande juhisesse. Erisusi ei saa teha tekstiroboti koostatud materjalis kasutatud algallikatele viitamise nõuetest – nende puhul kohalduvad tavapärased kirjalike tööde koostamise reeglid. See tähendab muu hulgas seda, et algallikate olemasolu ja sisu tuleb üle kontrollida, tsiteerimine on lubatud motiveeritud mahus ja viited algallikatele peavad olema korrektsed.
Aleksei Kelli, Age Värv, Merike Ristikivi ja Gea Lepik kirjutavad Juridica nr 2020/5 artiklis „Üliõpilane ja autoriõigus“: „Autoriõiguse seadus lubab teost tsiteerida motiveeritud mahus. Mida see „motiveeritud maht“ tähendab, selle kohta ühest vastust ei ole, vaid seda tuleb hinnata konkreetse juhtumi asjaolude kohaselt vastavalt sellele, mis on tsiteerimise eesmärkide saavutamiseks põhjendatud. Teose suures või täies ulatuses tsiteerimine kujutab endast üldjuhul sellist teose reprodutseerimist (kopeerimist), mis ei mahu tsiteerimiserandi alla.“
Õppija saab tekstirobotit oma õpingute toetamiseks kasutada näiteks
Õppejõud saab tekstirobotit kasutada näiteks õppetöö ettevalmistamisel ja kavandamisel, et lihtsustada oma tööd ja arendada üliõpilaste oskusi. Nii saab aega kokku hoida näiteks
Üliõpilase oskusi saab arendada ka ülesannetega, milles ta peab töö tegema tekstiroboti abil. Oluline ei ole seejuures mitte lõpptulemus, vaid protsess, sh sobivate viipade väljamõtlemine, väljundi hindamine ja dialoogi pidamine. Samuti võib paluda üliõpilastel luua tekstiroboti abiga vastus enda valitud küsimusele ja seejärel lasta kirjutada vastuse analüüs.
Kui õppejõud soovib tekstiroboti kasutamist piirata, on võimalik
Kui tekstirobotite kasutamine kursusel või hindamisel on keelatud, tuleb seda selgelt väljendada. Vastav info tuleb sel juhul lisada ka õppeaine versiooni või õpiülesande juhisesse. KiKindlasti tuleb meeles pidada, et TI tuvastuse tarkvara kasutamine õppetöös üliõpilaste kirjalike tööde kontrollimiseks ei ole põhjendatud ega soovituslik, sest sellise tarkvara tööpõhimõtted ei ole (vähemalt praegu) selged ega läbipaistvad.
Üliõpilasi saab piirangutest teavitada näiteks järgmiselt:
Järgnevalt on esitatud üldised põhimõtted, millest tuleb lähtuda TI rakenduste, sh tekstirobotite kasutamisel bakalaureuse- ja magistriastme lõputööde koostamisel. Iga Tartu Ülikooli struktuuriüksus võib oma valdkonna ja eriala spetsiifika põhjal neid põhimõtteid täiendada, sest TI kasutamise tavad ja piirangud võivad valdkonniti erineda.
Soovitame lõputööde koostamisel kasutada TÜ infotehnoloogia osakonna heaks kiidetud TI rakenduste versioone, mis kindlustavad, et vestlustes kasutatavad andmed on kaitstud ega leki ülikoolist väljapoole.
Generatiivse TI rakendusi võib kasutada näiteks
Samuti võivad TI rakendused olla abiks üliõpilase loodud teksti toimetamisel ja vormistamisel töö viimistlemise etapis. Sellisel juhul ei pea rakendustele viitama.
Generatiivse TI rakenduse loodud sisu ei või esitada sellele viitamata enda nime all – sellisel juhul on tegu plagiaadiga. TI-d ei tohi kasutada
Sellisel juhul on tegu akadeemilise petturluse ja/või hea teadustava rikkumisega.
TI rakendustele pole lubatud edastada isikuandmeid sisaldavaid (uurimis)andmeid näiteks nendest ülevaate kirjutamiseks või nende analüüsimiseks, samuti ei tohi sisestada teiste autorite käsikirjalist sisu.
Kui generatiivse TI rakendusi kasutatakse lõputöö sisu määravate osade koostamiseks, tuleb töö metoodikat käsitlevas peatükis TI kasutusviisi selgitada ning lisada rakendus ka kasutatud allikate loetellu. Näiteks tuleb kirjeldada, kuidas kasutati TI rakendust teksti koostamise abivahendina (näide 1) või – juhul kui see info on töös sisulise kaaluga – millist teavet tekstirobotilt hangiti, sh milliseid küsimusi esitati, milline oli tekstirobotilt saadud väljund ja mil määral seda muudeti (näide 2). TI rakenduse kasutusviisi kirjelduse järgi peab olema üheselt mõistetav, millises ulatuses ja millisel moel on seda töös rakendatud.
Näide 1. Siinses töös kasutatud küsitluse struktuuri loomiseks on kasutatud Microsoft Copiloti (2023) tekstiroboti abi.
Näide 2. Järgnev definitsioon põhineb Microsoft Copiloti 22. aprilli 2023. aasta vastusel küsimusele „Mis on keelemudel?“. Tulemus oli järgmine: „[---]“ (Microsoft, 2023).
Kasutatud allikate loetelus tuleb ära märkida TI rakenduse looja, rakenduse versiooni aasta, rakenduse nimi, versioon, tüüp või kirjeldus ning veebiaadress.
Näiteks võib APA stiilis viite vormistada nii nagu näites 6.
Näide 6.
Microsoft. (2024). Microsoft Copilot (3. märtsi versioon) [suur keelemudel]. https://copilot.microsoft.com/
OpenAI. (2022). ChatGPT (20. detsembri versioon) [suur keelemudel]. https://chat.openai.com/
OpenAI. (2022). ChatGPT (Dec 20 version) [large language model]. https://chat.openai.com/
Kui kõiki vajalikke viitekirje andmeid ei ole võimalik leida, siis tuleb viitekirjes esitada kogu leitav info.
Näide 7.
JotBot. (2024). [Kirjutamise ja uurimistöö assistendi tarkvara]. https://app.myjotbot.com/
JotBot. (2024). [Writing and research assistant software]. https://app.myjotbot.com/
Kui üliõpilaselt tekib TI kasutamisel küsimusi, peaks ta kindlasti pidama nõu oma juhendajaga.
ChatGPT
Tartu Ülikooli materjalid
Ülikoolide juhendid tehisintellekti kasutamiseks
Tekstirobotitele viitamine
Ametlikud juhised