Andrus Peegli karikatuuride näitus

Tartus Toomemäel, Lossi 36 asuva Tatu Ülikooli õppehoone 2. korrusel on avatud kunstniku ja karikaturisti Andrus Peegli (10. märts 1955–13. aprill 2020) näitus.

Vaadata saab ajalehekujundustest ja autoritehnikas valminud šarže, mis valmisid aastail 2005–2020 ning mis ilmusid tavaliselt laupäeviti Postimehe rubriigis „Nädala nägu“. Kokku tegi Andrus Peegel neid sellesse rubriiki rohkem kui 700. 

Andrus Peegli elus oli kolm olulist kohta: Edasi/Postimees, ateljee Vanemuise tänaval ja Tartu kunstikool.

Peegel läks Tartu päevalehte Edasi tööle 20-aastasena. Tema ametinimetus oli kunstnik-retušeerija ja ülesandeks ajalehe illustreerimine (pidupäevaplakatid, pildid luuletuste juurde jms) ning fotode retušeerimine (nt selleks, et kaotada sõjaväelasi Tartu fotodelt). Noor Peegel võttis asja hoopis laiemalt ette ja aasta lõpuks oli leht täiesti uues stiilis: Jaan Tõnissoni aegsete kalligraafiliste pealkirja-kirjade asemel ilmusid modernistlikult kandilised plokk-kirjad, realistlike sulejoonistuste asemel abstraktsemad kompositsioonid. Peegel mängis mõnuga.

Tal oli ajalehes 15 aastat huvitav. Alguses oli kunstiliselt huvitav, kui kättesaadavaks muutus innovatsioooni tollane tipptase ­– kleebitavad Letraset-tähed käsilao tinatähtede asemel ja ofsettrüki võimalused (fotode ja rastritega mängimine). Siis oli vaimselt huvitav, sest Edasi kultuuriosakonnas läks elu eriti värvikaks, kui tööle tuli Linnar Priimägi. Kultuuriosakonnas käis koos ja läbi tollane kultuurieliit ning Tartu vaim leidis endale Edasis kolmanda kodu lisaks ülikoolile ja Vanemuisele. Siis läks huvitavaks ühiskondlikult, Nõukogude riik hakkas lagunema. Ja siis tehniliselt, sest ajalehte hakati arvutiga tegema. „Kogu selle nõukoguliku jama taustal oli seal tõeliselt hea olla,“ ütles ta ise.

Peegel lahkus Postimehest, kui leht Tallinnasse kolis. See ei olnud tema linn ja see ei olnud enam tema leht. Aga aastaid hiljem jõudis ta ringiga tagasi. Kui 2005. aastal alustas rubriik „Nädala nägu“, siis joonistas seda Peegel enda leiutatud kokkumixis, kus oli kokku pandud inimese ja masina tehtu. 

Teine oluline koht oli Tartu kunstikool, kus Peegel sai edasi anda oma mõtlemist kunstist. Talle oli oluline oma käega joonistamine, käe liikumine pani mõtte liikuma ja tegi pildi elusaks. Esmalt tuleb õppida korralikult joonistama ja siis sellest oskusest õigel hetkel lahti lasta. Pole vaja karta teha vale liigutust. Ja ei maksa lasta end arvutil valitseda, arvuti on vaid tööriist, inimese käe pikendus, millega lisada ideele vunki ja lennukust.

Näituse panid kokku Maarja Roosi ja Katrin Lendok ning väljapanekut saab vaadata 2021/2022. õppeaasta lõpuni.

Sarja „Kord ja kaos“ teine sümpoosion „Maailma tähendusest“ kujundus.

Sarja „Kord ja kaos“ teisel sümpoosionil keskendutakse semiootikale

Tartu Ülikooli kammerkoor koos diplomitega Pärnu Vanalinna Koolis

Tartu Ülikooli Kammerkoor pälvis koorifestivalil esikoha ja mitu eripreemiat

Elle-Mari Talivee

Märtsikuu loodusluuleõhtul esineb kirjandusuurija Elle-Mari Talivee