Milrem Robotics ja Tartu observatoorium alustavad kuukulgurite arendamist

Eesti kaitsetööstusettevõte Milrem Robotics sõlmis eelmisel nädalal Euroopa Kosmoseagentuuriga (ESA) lepingu, et kohandada koostöös Tartu observatooriumiga oma autonoomialahendusi planetaarkulguritele sobivaks. Esimese projekti eesmärk on hinnata Euroopa kulgurite praegust seisundit ja arendada nende võimekust suurendavaid tööriistu. Samuti luuakse lahendusi, mida Milremi sõidukid kasutavad Maa pinnal sõitmiseks.

„Milrem Robotics on väga uhke, et saab osaleda ESA innovatiivsete kosmoselahenduste arendamisel koos Tartu Ülikooli Tartu observatooriumiga, et pakkuda kuu- ja planetaarkulguritele parimaid lahendusi,“ ütles Milremi teadus- ja arendusdirektor Mart Noorma.

ESA rahvusvaheliste kosmoseuuringute tegevuskava näeb kahel järgmisel kümnendil ette inimkonna jõudmist meie päikesesüsteemis üha kaugemale, alustades Kuu pinnast ja valmistudes Marsile minekuks. Tegevuskava kohaselt jätkatakse pärast robotimissioone mehitatud missioone Kuule, maalähedastele asteroididele ja Marsile.

Üks robotimissioonide osa on projekt, mille käigus töötatakse Euroopas välja mahukas logistikamaandur (European Large Logistic Lander, EL3). Maanduri eesmärk on toimetada Kuu pinnale nii kaup kui ka kulgur. Viimane võtab Kuu pinnalt proove, kogub need ühte kohta ja saadab Maale. Kuigi kulgurit juhitakse Maalt, nõuavad missioonis ette nähtud kuni 300 km pikkused vahemaad sellelt väga suurt autonoomiavõimekust. See sobib väga hästi kokku Milrem Roboticsi prioriteetidega, sest ettevõttes arendatakse samasugust võimekust, et mehitamata maismaasõidukid Maa pinnal liikuda saaksid.

Eelmisel nädalal allkirjastatud lepinguga lepiti kokku eesmärgis arendada automaatne missiooniplaneerimissüsteem, mis võimaldaks väiksema inimsekkumisega suuremõõtmelisi missioone Kuul. Kuukulguri riistvara veel arendama ei hakata, kuid pikaajaline eesmärk on ka selleni jõuda. Süsteem kombineerib eri allikatest saadud teavet, sh nii kaugseire- kui ka sõiduki enda kogutud andmeid, sõidukile antavate ülesannetega, mida saab missiooni käigus muuta. Nende põhjal määrab süsteem sõiduki täpse trajektoori.

„Projekt on esimene samm selle poole, et Eesti tehnoloogia jõuaks autonoomia vallas Maa pinnalt kaugemale ja võimaldaks inimkonnal meie päikesesüsteemis üha kaugemale levida. Loodetavasti järgnevad sellele üha suuremad ja uhkemad projektid ning hakkame Eestis ka kuukulgurite riistvara ehitama,“ sõnas Tartu Ülikooli Tartu observatooriumi kosmosetehnoloogia osakonna juht ja kosmosetehnoloogia kaasprofessor Mihkel Pajusalu.

Projekti juhib Milrem Robotics, kuid projekti käigus tehtav töö jaguneb Milrem Roboticsi ja Tartu observatooriumi vahel ligikaudu võrdselt. Tartu observatooriumi tegevused keskenduvad enim kosmoserakenduste eripärale.

Siinne tekst ei pruugi väljendada Euroopa Kosmoseagentuuri vaateid ja ei ole ESAga kooskõlastatud.

Lisateave:
Mihkel Pajusalu, Tartu observatooriumi kosmosetehnoloogia osakonna juhataja ja kosmosetehnoloogia kaasprofessor, 5381 5711, mihkel.pajusalu@ut.ee
Gert D. Hankewitz, Milrem Roboticsi ekspordidirektor, 5664 4416, gert.hankewitz@milrem.com