Foto:
AHHAA

Teadlaste öö 2022

30. septembril on taas teadlaste öö. Igas vanuses teadushuvilisi ootavad külla ka Tartu Ülikooli loodus- ja täppisteaduste valdkonna instituudid ning loodusmuuseum ja botaanikaaed.

Toimuvad põnevad töötoad ja ekskursioonid õppe- ja teadushoonetes, loodusmuuseumis ja botaanikaaias. Külastamiseks on avatud laborid, kuhu tavaliselt uudistama ei pääse.

Maarjaväljal asuvate instituutide fuajeedes on demolauad, kus saab ise käed külge panna ja palju põnevat katsetada. Tehnoloogiainstituudi fuajees on võimalik ise robotit juhtida.

Vaata Tartu Ülikooli loodus- ja täppisteaduste valdkonnas toimuvate ürituste kava altpoolt.

Image

Geograafia osakonnas (Vanemuise 46)

Kell 18.0021.00 töötuba Milline on meeldiv tänavaruum?

Kas valid jalakäija või ratturina linnas liikudes oma teekonna selle järgi, millisel tänaval on meeldiv liikuda? Kas tänavaruumi kvaliteet mõjutab ka sinu liikumisviisi valikut, nt soosib jala käimist või paneb hoopis autovõtmete järele haarama? Töötoas arutleme selle üle, mis teeb tänavaruumi mõnusaks ja paneb aktiivselt liikuma. Praktilises osas hindame piltide ja helikeskkondade põhjal haljastuse, müra ja tänavaruumi meeldivuse seoseid ning arutleme, kuidas need võiks mõjutada meie liikumisviisi eelistusi eri aastaaegadel. Töötuba korraldavad mobiilsusuuringute labori teadlased.

Loodusteadusliku hariduse keskuses (Vanemuise 46)

Kell 18.0021.00 töötuba Otsitakse müüdimurdjaid!

Selles töötoas õpivad osalejad mängulise tegevuse kaudu paremini ära tundma libauudiseid ja väärinfot. Proovime katsetega kinnitada või ümber lükata mõnda kiirguste ja viirustega seotud müüti. Töötuba juhatavad Katrin Vaino ja Marie-Johanna Univer loodusteadusliku hariduse keskusest.

Loodusmuuseumis (Vanemuise 46)

Kell 19.00 ja 20.00 ekskursioon muuseumi zooloogilistesse kogudesse (giid zooloogia teadur Villu Soon)

Töötuba Lindude rände uurimine Vaibla linnujaama näitel“. Kristjan Adojaan ning Mari Remm tutvustavad lindude võrgupüüki ja määramist, saab meisterdada ja toimub muud põnevat.

Õhtu jooksul saab osa võtta muuseumi avastamismängust. Osalejatele loosiauhinnad!

Botaanikaaias (Lai 40)

Kell 17.00 ekskursioon botaanikaaia avamaal teemal Kas miski veel õues õitseb? (giid Kersti Tambets)

Kell 18.00 ekskursioon botaanikaaia kasvuhoonetes (giid Kristine Fenske)

Kell 19.00 tutvustatakse huvilistele sammalde herbaariumi (giidideks brüoloogid ehk samblaid uurivad teadlased)

Kava võib täieneda!

Image

Chemicumis ja Physicumis (Ravila 14a ja W. Ostwaldi 1)

Kell 17.3020.00 Physicumis ja Chemicumis: Teadusbussi, Eesti Füüsikaüliõpilaste Seltsi ja Tartu Ülikooli Keemiaüliõpilaste Seltsi üliõpilased seavad üles demolauad ning pakuvad tegevust nii väikestele kui ka suurtele teadushuvilistele

Avatud on keemia ja füüsika instituudi ning geoloogia osakonna õppelaborid.

17.30-20.00 jooksvalt "Põlevate kivide töötuba" geoloogia laboris 1035. Töötoas vaatame millised kivid põlevad, kuidas kivist energia kätte saada ning mis selle tegevusega kaasneb. Lisaks vaatame, kuidas räägivad kivid, milline oli Eesti kliima minevikus ja kui kõrge on olnud meri. Kui sa pole varem põlevkivi põletanud siis just siin saad seda proovida!

Teadusorienteerumine. Physicumi ja Chemicumi ümbrusesse on seatud erinevad ülesanded ja mõistatused.

Kell 18.00-19.30 Töötuba "Kui palju C-vitamiini sisaldavad sinu kasvatatud kartulid". Kui tahad teada saada, kui palju C-vitamiini sisaldavad Sinu pere kasvatatud kartulid, siis tule Teadlaste ööl Chemicumi. Kartulilaboris saad katsetades teada oma kartulite vitamiinisisalduse, mis ei sõltu ainult kartulisordist vaid ka kartulite kasvutingimustest! Soovitav päevane C-vitamiini kogus on 100 mg. Võib-olla saad sellel talvel jätta apteegist C-vitamiini tabletid ostmata kui kartulite vitamiinisisaldus on piisav? Palun registreeri ennast Kartulilaborisse, võta kaasa ca 100 g koorega keedetud kartuleid ja tule Chemicumi laborisse 1099. Sobib 14 – 99-aastastele. Kui Sul endal tänavu kartuleid ei ole kasvatatud, saad kartuli kohapeal. Registreerumine kohapeal.

Kell 18.3019.00 Physicumi auditooriumis 105: Teadusbussi lühietendus Schlieren photography, mis osales Euroopa teadusteatrite festivalil ScienceMe!

Kell 19.0020.00 Physicumi auditooriumis 105: foorum, kus keemia ja füüsika instituudi teadlased diskuteerivad kliima- ja energiateemadel

Kell 20.0020.30 Physicumi auditooriumis 105: teadusbussi lühietendus Magnetid“

Image

Molekulaar- ja rakubioloogia instituudis (Riia 23b)

Perepäeva ja teadlaste öö programm kestab kella 1418. Uudistada saab tervet maja, sh laboreid, terviserada ja kunstinäitust. Osalejaid ootavad bioloogia töötoad. Maja, terviseraja ja näitusega saab tutvuda kogu ürituse ajal, kuid töötubadesse tuleb ette registreeruda. Kes kiirem, see saab osalema!

Tegevust jagub tervele perele. Tulla võib koos laste ja vanavanematega, sõprade ja klassikaaslastega. Pakutakse suupisteid ja karastusjooke.

Töötubades osalemiseks ei ole vaja eelteadmisi.

NB! Töötubades kehtib osalejate arvu piirang. Piirarvu täitumisel töötuppa registreeruda enam ei saa.

Kell 14 avasõnad (Omicumi hoone aatrium, Riia 23b/2, Tartu)

Kell 14.1515.00 ringkäik instituudis (näitus, liikumisrada, laborid)

Kell 1516 mikroobikunsti töötuba. Saab proovida bakteritega joonistamist ja luua oma kunstiteose või salakirja. Tutvustatakse ohutusnõudeid mikroobidega töötamisel ja mikroobikunsti põhilisi tehnikaid ning saab proovida ise bakteritega „maalimist“. Valminud töödest tehakse kvaliteetsed fotod. Vastuse saavad ka järgmised küsimused: Miks on mõned bakterid värvilised? Milliseid baktereid mikroobikunstiks valida? Milliseid töövahendeid mikroobidega töös kasutatakse?

Kell 1617 töötuba Uurime DNA-d.

Kell 1516, 1617 ja 1718 töötuba Ilu meie sees ja ümber. Töötoas vaadeldakse iseenda rakke mikroskoobi all ja uuritakse mikroobe enda kätel.

Lisainfo ja registreerimine

Tehnoloogiainstituudis (Nooruse 1)

Pehmerobootika töötuba kell 19.00 ja 20.00
Elusolendid on pehmed ning robotid on jäigad - nii võime rutakalt liigitada. Mis juhtub aga siis, kui robot muutub pehmeks - kas see hakkab elama? Vastust aitavad leida Tartu Ülikooli tehnoloogiainstituudi pehmerobootikud

Robotondi töötuba terve õhtu vältel fuajees
Nii Eestis kui ka kogu maailmas on tekkinud tugev vajadus inimeste järele, kes aitavad välja arendada ja ettevõtetes kasutusele võtta uue põlvkonna roboteid. Tartu Ülikoolis on selleks väljatöötatud Robotont robot mis põhineb ROSi tarkvaral, mis on üks maailma enim kasutatavaid robootika raamistikke! Tule läbi takistusrada Robotondi abil ning saa uusi põnevaid teadmisi robootikast ja ROS-ist!

Molekulaarbioloogia töötuba 18.30, 19.30 ja 20.30
Tule molekulaarbiologia töötuppa! Töötoas on eriline võimalus panna käed külge ja ise eraldada DNA-d puuviljast. Lisaks saad vaadata mikroskoobiga, millised on taime ja seenerakud mikroskoobi all. Töötoas saad tunda end molekulaarbioloogina ja mänguliselt õppida, kuidas erinevatest DNA juppidest saaks kokku panna ühe uue omadusega molekuli. Samuti näitame, kuidas eraldada erinevaid värve (pigmente) taimelehest. Aktiivsemate osalejate vahel loosime välja auhindu!

See kõik ja palju muud ootab sind Estonia_TUIT töötoas!

Gaasfermentatsiooni laborite tuur 19.00, 19.45 ja 20.30
Gaasfermentatsiooni uurimisrühm kutsub ekskursioonile oma laboritesse, kus tutvustatakse gaasfermentatsiooni protsessi ja selle põhikangelast -hapnikku kartvat bakterit, mis tarbib heitgaase ja toodab kasulikke kemikaale. Näidatakse ka gaasfermentatsiooni varustust alates väikestest hapnikuvabadest katseklaasidest haruldaste bioreaktoriteni.

Helipult