E-kursus on õppematerjalide, õpitegevuste ja õpijuhiste süsteemne terviklik kogum, mis toetab õppeprotsessi osalist või täielikku läbiviimist veebis. Kvaliteetne e-kursus on oluline ja vajalik erinevatele sihtrühmadele, kellel kõigil on kvaliteedi suhtes oma nõudmised ja ootused.
E-kursuse loomisel on soovitatav lähtuda kvaliteetse e-kursuse loomise juhendist ja e-kursuse kvaliteedikriteeriumidest.
E-kursuse kvaliteedi hindamise interaktiivse vahendi abil on võimalik analüüsida oma e-kursuse vastavust kvaliteedikriteeriumidele. Analüüsi kokkuvõttev PDF-fail on teile abiks, kui hakkate oma e-kursust parendama.
Osaliselt või täielikult veebipõhise kursuse loomisel on soovitatav lähtuda kvaliteetse e-kursuse loomise juhendist ja e-kursuse kvaliteedikriteeriumidest.
E-kursus on hästi struktureeritud ja sisaldab järgmisi põhikomponente:
E-kursust on mugav luua Moodle'i õpikeskkonnas. E-kursuse väljatöötamisel pakuvad metodoloogilist ja tehnilist tuge õppeosakonna elukestva õppe keskuse õppedisainerid ja personaliosakonna õpetamisoskuste arendamise konsultandid.
Juhendid: https://sisu.ut.ee/juhendid
Kvaliteedimärgi väljaandmise protsess on osa e-õppe kvaliteedisüsteemist, mille peamiseks eesmärgiks on ühtlustada e-õppega seotud protsesse ja taset e-Ülikooli ja e-Kutsekooli konsortsiumitesse kuuluvates õppeasutustes. Kvaliteedimärgiga kinnitatakse e-kursuse väga head taset ning tunnustatakse e-kursuse autorit, kes on saavutanud e-õppe rakendamisel õppeprotsessis suurepäraseid tulemusi.
E-kursuse kvaliteedimärgi taotlemise protsessi korraldab Eesti Hariduse Kvaliteediagentuuri (HAKA) e-kursuse kvaliteedi töörühm.
E-kursuse kvaliteedimärgi taotlemine on avatud kõikidele Eesti e-Ülikooli ja Eesti e-Kutsekooli konsortsiumitesse kuuluvate õppeasutuste õppejõududele ja üldhariduskoolide õpetajatele. Kvaliteedimärki võib taotleda kõikidele olemasolevatele põim- ja veebiõppe kursustele.
Kvaliteedimärki saab taotleda e-kursusele, mida on vähemalt korra õppijatega läbi viidud ning taotlemisprotsessis küsitakse organisatsiooni retsensiooni osana ka õppijate tagasisidet.
E-kursustele saab taotleda kvaliteedimärki korra aastas avatud taotlusvoorus. Taotlusvoor „E-kursuse kvaliteedimärk 2025“ avatakse detsembri alguses ning taotlusi saab esitada 13. veebruarini 2025 (k.a). Kvaliteedimärgi saajad selguvad mais.
Taotlusi oodatakse kõrgkoolide, rakenduskõrgharidus- ja kutseõppeasutuste õppejõududelt ning üldhariduskoolide õpetajatelt. Kvaliteedimärki saab taotleda põim- või veebiõppe tasemeõppe ainetele ja täienduskoolituskursustele (sh MOOC-id), mis ei ole varasemate taotlusvoorude tulemusel kvaliteedimärki saanud või millel on kvaliteedimärgi saamisest möödunud rohkem kui kolm aastat.
Kvaliteedimärgi taotlemine toimub vastavalt kehtestatud protseduurile.
NB! Õppijate isikuandmete kaitsmiseks palume e-kursuselt eemaldada õppijate andmed ja õppijatega seotud tegevused. Kui teil ei ole võimalik õppijaid ja nende tegevusi kursuselt eemaldada, siis paluge olemasolevast kursusest teha koopia ning esitage see kursus hindamisele (taotlusesse märkige kursuse koopia URL). Kui õppijate andmeid ei eemaldata, siis peab olema õppijate nõusolek nende andmetega e-kursuse hindamisele esitamiseks.
Kvaliteedimärgi taotlemiseks esitage oma taotlus kursuse eneseanalüüsi ja organisatsiooni retsensiooniga. Organisatsiooni retsensioon tuleb täita eraldi ning selle saate taotluse täitmise käigus lisada manusena. Organisatsiooni retsensiooni peab täitma ja allkirjastama organisatsiooni poolt valitud isik (nt programmi- või õppekava juht, õppealajuhataja jne).
Laekunud kvaliteedimärgi taotlusi hindab peale vajalike dokumentide täitmist e-õppe ekspertidest koosnev meeskond. Kursuste hindamiseks on väljatöötatud vorm, mis põhineb kvaliteetse e-kursuse loomise juhendil.
E-kursuse kvaliteedimärgi taotlusvooru tulemusena omistatakse kvaliteedinõuetele vastavatele e-kursustele kvaliteedimärk. Kõik kvaliteedimärgi taotlusvoorus osalenud e-kursuste autorid saavad tagasisidet hindamismeeskonnalt e-kursuse parendamiseks.
E-kursuse kvaliteedimärgi taotlusvooru raames tunnustatakse pedagoogilise lähenemise ja tehnoloogilise lahenduse poolest silmapaistvaid digiõppe tipptaseme kursuseid.
Levinumatele küsimustele leiab vastused korduma kippuvate küsimuste lehelt.
E-kursuse ülesehituse ja tehniliste küsimuste osas saab nõu küsida oma õppedisainerilt. Kvaliteedimärgi taotlluse esitamise kohta palume saata küsimus kvaliteedimärgi töörühmale kvaliteet@harno.ee.
Eelmistes taotlusvoorudes omistati e-kursuse kvaliteedimärk alljärgnevatele Tartu Ülikooli e-kursustele. Kui kursuse pealkiri on lingina, siis on kursust võimalik külalisena vaadata. Kursuste varalised õigused kuuluvad ülikoolile ja isiklikud õigused kursuse autoritele. Külalise juurdepääsuga kursusi võivad õppejõud kasutada vaid selleks, et saada ideesid oma e-kursuse planeerimiseks ja struktureerimiseks.
2024. a.
2023. a.
2022. a.
2021. a.
2020. a.
2019. a.
2018. a.
2017. a.
2016. a.
2015. a.
2014. a.
2013. a.
2012. a.
2011.a.
2010. a.
2009. a.
2008. a.
E-kursuse kvaliteedimärgi taotlusvooru raames tunnustatakse pedagoogilise lähenemise ja tehnoloogilise lahenduse poolest silmapaistvaid digiõppe tipptaseme kursuseid.
2024. a. tunnistati digiõppe tipptaseme vääriliseks kolm Tartu Ülikooli kursust:
2023. a.
„Aasta e-kursus 2023“ tiitli saaja kuulutati välja HAKA korraldatud digiõppe kvaliteedi kevadkonverentsil.
Tiitli „Aasta e-kursus 2023” sai TÜ arvutiteaduse instituudi ning Gröningeni Ülikooli, Kopenhaageni Ülikooli ja Kölni Ülikooli Haigla koostöös loodud e-kursus „How Artificial Intelligence Can Support Healthcare“. Kursuse autorid on Elena Sügis, Peter Van Ooijen, Daniel Pintos Dos Santos, Rosa Verhoeven ja Michael Peter.
2022. a.
„Aasta e-kursus 2022“ tiitli saaja kuulutati välja 20. mail toimunud EKKA korraldatud kõrgkoolide kevadseminaril „Digiäkk 2.0“, kus keskenduti viimase kahe aasta arengule digiõppe rakendamisel kõrgkoolides. Seminaril jagati digiõppe häid kogemusi, tunnustati e-kursuse kvaliteedimärgi pälvinud kursusi ja kuulutati välja aasta e-kursus.
Tiitli „Aasta e-kursus 2022” sai TÜ Johan Skytte poliitikauuringute instituudi e-kursus „Common challenges of competing regionalism“ („Võistlevad arusaamad regionalismist“). Kursuse autorid on Anna Beitane, Stefano Braghiroli, Andrey Makarychev, Maili Vilson, Kristel Vits, Reina Shehi (Zenelaj), Nikoleta Dukanovic, Iryna Maksymenko, Shota Kakabadze ja Mari-Liis Sulg.
2020. a.
„Aasta e-kursus 2020“ tiitli saaja kuulutati välja 28. mail toimunud HITSA korraldatud veebipõhisel tunnustusseminaril, kus anti pidulikult üle tunnistused kvaliteedimärgi saanud e-kursuste autoritele.
"Aasta e-kursus 2020" tiitli sai Tartu Ülikooli Johan Skytte poliitikauuringute instituudi e-kursus „History of the Baltic Sea Region“, mille autoriks on Heiko Pääbo.
2019. a.
„Aasta e-kursus 2019“ tiitli saaja kuulutati välja 29. mail toimunud seminaril Tartu Ülikoolis, kus anti pidulikult üle itunnistused kvaliteedimärgi saanud e-kursuste autoritele.
"Aasta e-kursus 2019" tiitli sai Tartu Ülikooli farmaatsia instituudi e-kursus "Kliiniline farmaatsia", mille autoriteks on Jana Lass ja Marika Saar.
2016. a.
Aasta e-kursuse tiitlivõitja tehti teatavaks hariduse infotehnoloogia sihtasutuse (HITSA) innovatsioonikeskuse korraldatud rahvusvahelisel hariduskonverentsil „Fiiberoptiline haridustee“.
"Aasta e-kursus 2016" tiitli sai Tartu Ülikooli vaba juurdepääsuga e-kursus „Programmeerimisest maalähedaselt“, mis loodi arvutiteaduse instituudi informaatika lektori Eno Tõnissoni juhtimisel. Lisaks Tõnissonile kuuluvad kursuse korraldusmeeskonda korralistest õppejõududest ka informaatika lektor Marina Lepp, informaatika didaktika assistendid Tauno Palts ja Reelika Suviste ning praegused või hiljutised tudengid Vello Vaherpuu, Kaspar Papli, Hanna-Liisa Reponen, Kaspar Hollo, Mari-Liis Jaansalu ja Merilin Säde. Hiljem on liitunud Kristine Leetberg, Kadi Rõmmel, Helena Talimaa ja Mari Liis Velner. Aidanud on veel paljud teisedki.
2015. a.
HITSA Innovatsioonikeskus rahvusvahelise konverentsi „NUTT* tuleb peale“ raames kuulutati välja Eesti e-Ülikooli konsortsiumi aasta parim e-kursus. "Aasta e-kursus 2015" tiitlile kandideeris 9 nominenti, mis valiti välja 24 e-kursuse kvaliteedimärgi saanud kursuse hulgast.
"Aasta e-kursus 2015" tiitli ja stipendiumi sai Tartu Ülikooli e-kursus "Estimation of measurement uncertainty in chemical analysis“, autorid TÜ analüütilise keemia professor Ivo Leito, TÜ analüütilise ja füüsikalise keemia teadurid Lauri Jalukse ja Irja Helm.
2014. a.
HITSA Innovatsioonikeskus rahvusvahelise konverentsi „Pöördepunkt hariduses“ raames kuulutati välja Eesti e-Ülikooli konsortsiumi aasta parim e-kursus. "Aasta e-kursus 2014" tiitlile kandideeris 6 nominenti, mis valiti välja 41 e-kursuse kvaliteedimärgi saanud kursuse hulgast.
"Aasta e-kursus 2014" tiitli ja stipendiumi sai Tartu Ülikooli e-kursus "Inglise keel humanitaarerialade üliõpilastele, tase B2.2“, autor keelekeskuse inglise keele õpetaja Liina Tammekänd
2012. a.
e-Õppe Arenduskeskuse kevadkonverentsi "Õppimine ja õpetamine digiajastul - müüdid ja tegelikkus" vastuvõtul kuulutati välja kõrgkoolide ja kutseõppeasutuste aasta parim e-kursus. Aasta e-kursus 2011/2012 tiitlile kandideeris kõrgkoolide hulgast 4 nominenti, mis valiti välja 27 e-kursuse kvaliteedimärgi saanud kursuse hulgast.
"Aasta e-kursus 2011/2012" stipendiumi sai Tartu Ülikooli arstiteaduskonna täienduskeskuse kursus "Kliinilise farmakoloogia õpe pereõdedele" (autorid Ruth Kalda, Alar Irs, Eret Jaanson jt).
2011. a.
e-Õppe Arenduskeskuse kevadkonverentsi "E-õpe - üksikute hobi normiks" vastuvõtul kuulutati välja kõrgkoolide ja kutseõppeasutuste aasta parim e-kursus. Aasta e-kursus 2010 tiitlile kandideeris 4 nominenti, mis valiti välja 31 e-kursuse kvaliteedimärgi taotleja hulgast.
"Aasta e-kursus 2010/2011" stipendiumi sai Tartu Ülikooli stomatoloogia kliiniku suu- ja hambahaiguste assistent Riina Runnel e- kursuse "Suu- ja hambahaiguste propedeutika" eest.
2009. a.
Aasta e-kursus 2009 tiitlile kandideeris 7 nominenti, mis valiti välja 68 e-kursuse kvaliteedimärgi taotleja hulgast.
2009. aasta e-kursuseks valiti Tartu Ülikooli kursus "Riskeeriv käitumine liikluses, seda mõjutavad tegurid ja ennetamise võimalused". Kursuse autoriks on Diva Eensoo ja kaasaautoriteks Marika Paaver, Riina Häidkind, Heli Ainjärv, Urve Sellenberg ja Dago Antov.
Hindajate poolt tõsteti esile kursuse väga head graafikakasutust, kvaliteetsete slaididega rikastatud videoloenguid, selget ja lihtsalt haaratavat struktuuri, põhjalikku ja arusaadavat õpijuhist, aktiivset foorumi kasutamist nii õppijate kui läbiviijate poolt, suurepärast visuaalset disaini ning väga head tagasisidet õppijate poolt.
Kursusel "Riskeeriv käitumine liikluses, seda mõjutavad tegurid ja ennetamise võimalused" käsitletakse teemasid, mis on seotud liiklusvigastuste, statistiliste näitajate, hoiakute, isiksuse omaduste (impulsiivsus), ennetustöö ja liikluskorraldusega.
2007. a.
Konkursil "Eesti e-Ülikooli parimad e-kursused 2007" osales 25 e-kursust erinevatest Eesti e-Ülikooli liikmesülikoolidest, neist 12 Tartu Ülikoolist. Aasta e-kursus 2007 tiitel omistati 5 kursusele, s.h. alljärgnevale neljale TÜ kursusele:
Eriauhinnad:
2006. a.
Konkursil "Eesti e-Ülikooli parimad e-kursused 2006" osales 27 e-kursust erinevatest Eesti e-Ülikooli liikmesülikoolidest, neist 15 Tartu Ülikoolist. Aasta e-kursus 2006 tiitel omistati 10 kursusele, s.h. alljärgnevatele TÜ kursustele:
2005. a.
Konkursil osales 18 kursust, millest 5 olid Tartu Ülikooli kursused. Aasta e-kursus 2005 tiitel omistati alljärgnevatele TÜ kursustele: