Autor:
Tartu Ülikool

Ege-Ly Petermann programmist „Talendid Tartusse!“: soovitan siiralt see teekond ette võtta

Ege-Ly Petermann õpib Tartu Ülikoolis esimesel kursusel psühholoogiat. Ta võtab osa programmist „Talendid Tartusse!“ ja soovitab sinna kandideerida ka teistel tudengitel, kes tahaksid oma suhtevõrku laiendada ja end uues keskkonnas proovile panna. Siin jagab Ege-Ly oma kogemusi, kuidas programmist maksimum võtta.

Ege-Ly on pärit Lääne-Virumaalt ja lõpetanud Väike-Maarja Gümnaasiumi. Edasiõppimiseks valis ta Tartu Ülikooli, sest see oli olnud tema unistus. „Eestis on palju ägedaid kõrgkoole, aga Tartu Ülikool tõmbas mind oma maine ja ajaloo pärast.“ Tartu poole kallutas teda ka see, et tegu on tõelise tudengilinnaga.

Oma erialaks valis Ege-Ly psühholoogia, sest teda on alati huvitanud teised inimesed. „Psühholoogia on eriala, kus saab inimeste kohta rohkem teada – miks mitte sellest alustada,“ kirjeldab ta. Ka kooliajal pakkusid talle huvi inimeseõpetus ja bioloogia, seega oli psühholoogiaõpe asjade loomulik käik.

Ege-Ly iseloomustab end õpihimulise tüdrukuna, kellele meeldivad uued ja põnevad kogemused. „Olen suurelt unistaja ja loodan oma unistused ka täita,“ naerab ta. Tartu Ülikoolis leidiski ta programmi „Talendid Tartusse!“, mis annab hea võimaluse õppida, kogemusi omandada ja unistusi ellu viia.

Image
Talendid Tartusse huviring

Tahab arendada õpetamisoskusi

Programmi „Talendid Tartusse!“ on oodatud noored, kes on äsja lõpetanud gümnaasiumi ja astunud Tartu Ülikooli ning paistnud silma olümpiaadidel või saavutanud suurepärased tulemused riigieksamitel või ülikooli akadeemilises testis. Programmi pääsenud saavad valida ettevõtlus-, teadus- või noore õpetaja projekti vahel. Ege-Ly valis just viimase, et arendada oma õpetamisoskusi.

Ta ei astunud klassi ette esimest korda – juba gümnaasiumiajal oli ta koos klassivennaga algklassidele loodusteaduste huviringi andnud. See klassivend rääkiski talle programmi „Talendid Tartusse!“ noore õpetaja projektist. Ege-Ly otsustas kandideerida ja on selle otsusega nüüd väga rahul.

„Alguses ei teadnud ma, mida oodata,“ muljetab Ege-Ly. Programm algas piduliku ja elevust tekitava avaaktusega, kus sai juba kaaslastega tutvuda. Üks esimesi põnevaid elamusi oli väljasõit Rakett 69 teadusstuudiosse, kus osalejad esialgu veel veidi võõristasid üksteist, kuid päeva lõpuks olid juba sõbrunenud.

Sügissemestril anti projektis osalejatele iganädalastel seminaridel nõuandeid ja juhtnööre, kuidas õpilastega töötada ja huviringi kava üles ehitada. Kevadel oli soovijatel võimalus oma huviringiplaan ellu viia. Ege-Ly haaras nagu paljud teisedki võimalusest kinni. „Korraldan 7.–8. klassi õpilastele huviringi „Kes olen mina?“, kus tutvustan inimeseõpetuse, bioloogia ja psühholoogiaga seotud teemasid. Mu peamine eesmärk on suunata noored koos töötama, et leida ühiselt seoseid koolitundides õpitu ja igapäevaelu vahel,“ räägib noor juhendaja.

Huviringi korraldamine on Ege-Ly lemmikosa programmis. „See on võimas kogemus! Noored on lihtsalt nii toredad ja avatud.“ Ta naudib vahetuid kohtumisi õpilastega ning omavahelist suhtlust ja ideede põrgatamist. „Tore on olnud kuulata nende pisut isiklikumaid lugusid, mida nad on julgenud huviringiteemade käsitlemise käigus jagada. See tähendab, et noored on valmis end avama ja tunnevad end tunnis piisavalt mugavalt,“ on Ege-Lyl hea meel. Üks tema sihte ongi ju õpilasi julgustada ja suunata neid sügavamalt kaasa mõtlema.

 

Tartu Ülikool avab tudengile kõik uksed

Ege-Ly kutsub noori, kes tahavad ülikooli kõrvalt veel midagi huvitavat teha, programmi kandideerima. „Soovitan täiesti siiralt teistel tudengitel see teekond ette võtta. See on võimalus saada uusi teadmisi ja suhelda vahvate inimestega,“ teab ta. Noore õpetaja projekt on tema hinnangul väga huvitav võimalus end toetavas keskkonnas proovile panna. Kuigi üliõpilased korraldavad huviringi ise, ei ole nad üksi, sest neil on tugev seljatagune olemas. „Minu kogemus on olnud hästi soe: sügisel toetas meid mitu õppejõudu ja teaduskool on meie jaoks alati olemas.“

ge-Ly on tänulik, et talle on antud võimalus huviringi juhendada. „Tundide sisu on tihedalt seotud minu erialaga, mistõttu saan varem läbitud materjali uuesti meelde tuletada ja see aitab seda paremini kinnistada. Psühholoogias ei ole õpingute alguses niivõrd palju praktikavõimalusi, sest enne kutse omandamist ei saa ametlikult psühholoogina töötada ega inimesi nõustada.“ Huviring aga annab võimaluse ülikoolis õpitut päris elus kasutada.

Tartu Ülikoolis on üliõpilastel head valikuvõimalused enda arendamiseks ja üliõpilastele on avatud kõik uksed: stipendiumid välismaal õppimiseks, tudengiorganisatsioonid, koolitused ... „Kõik võimalused on olemas, ainult võta, mine ja tee!“ kiidab Ege-Ly. Samas hindab ta ka valikuvabadust – et saab ise uurida ja otsustada, milline tee kõige enam sobib.

Noortele, kel on ülikooli astumine sel kevadel ees, annab Ege-Ly soovituse võtta vabamalt. Ta teab omast kogemusest, et aeg erialavaliku langetamisest kuni esimese loenguni on küllaltki stressirohke. Eriala valimisel soovitab ta pidada silmas seda, mis ennast huvitab. „See tasub ära, kui valid valdkonna, mis kõnetab. Kui esimest korda sisse ei saa, võib alati uuesti proovida, või vastupidi, eriala on võimalik vahetada ja ka see on okei,“ julgustab Ege-Ly. „Väike närvikõdi on hea, sest see näitab, et tegu on oluliste otsustega, aga lõpuks kõik sujub ja läheb hästi!“

 

tudengid koridoris

Sel kevadel avab Tartu Ülikool doktoriõppes 189 õppekohta

students

Doktoriõppe konkursid

Tudengid õppimas

Tartu Ülikooli akadeemilist testi lahendas sel aastal 36% abiturientidest