Autor:
Silver Raidla

Õpetaja Maria: õpetajana näed, et sinu südamesse mahub väga palju inimesi 

Gustav Adolfi Gümnaasiumi klassiõpetaja Maria Toomi elus oli erialavalikut tehes kaks konkureerivat ametit – näitleja ja algklassiõpetaja –, millest peale jäi viimane. Ta nimetab end seiklushimuliseks õpetajaks ja seda põhjusega: tema ametialased lemmikteemad on aktiivne ainetund, liikumistegevused ning leiutamine, mis loovad õpilastele turvalise ja põneva õpiruumi. Maria, kellel endal on olnud hästi aktiivsed, head ja soojad õpetajad, kannab neilt saadud inspiratsiooni uhkusega edasi oma õpilastele.  
 

Kindlam tunne praktilisest õppest 

Tartu Ülikool oli Maria jaoks loomulik valik. Südametunne ja -tõmme algklassiõpetaja ameti poole viis Puhja Gümnaasiumis õppinud naise pärast lõpetamist Tartusse. „Tartu Ülikool tundus gümnaasiumile igati loomulik jätk. Tartu on olemuselt sõbralik ja armas ülikoolilinn, kus käin alati suurima heameelega,“ kirjeldab ta esimesi samme õpetajakoolituse teekonnal. „Meil oli väga äge kursus ja head õppejõud! Ülikoolist saime praktilise ja põhjaliku ettevalmistuse, mis toetas praktikate sooritamist ning andis hea põhja õpetajana tööle asumiseks,“ toob Maria ülikooliõppest esile. Ta lisab: „Hästi toetavad olid minu praktikakoolide juhendajad. Kõige suurem toetusrühm tekkiski sel ajal kursusekaaslastest, põhiainete õppejõududest ja praktikajuhendajatest.“ Maria meenutab, et kui tavaliselt andsid õppejõud praktikale suulist tagasisidet, siis õppejõud Elve Voltein andis pärast kommentaaride jagamist talle ka oma käsitsi kirja pandud mõtted. „See oli nii armas! Kiri on mul siiani alles ja selle sisu on minu jaoks väga oluline,“ sõnab ta. 
 

Loominguline amet, mis parandab maailma 

Kümme aastat õpetajana töötanud Maria leiab, et õpetajatöös on kõik teised ametid omavahel lõimitud: „Mind võlub, kui palju võimalusi selles ametis on. Sa ei pea olema raamides, see on müüt. Kui otsustan mõnel päeval nõiakostüümis eesti keelt anda, on see täiesti okei. Oluline on silmas pidada, et kool on laste jaoks. See, mida sa teed, peab jõudma nendeni.“ Lisaks köidab teda õpetajaametis võimalus parandada maailma. „Õpetaja on tahes-tahtmata oma õpilastele eeskujuks nii käitumise, tegutsemisviisi kui ka suhtlemisstiiliga,“ leiab Maria. 

Maria esimesed kogemused klassiõpetajana olid täis ootusärevust. „Oi, see oli nii põnev! Ahmisin endasse kõike, mida minu head kolleegid rääkisid ja õpetasid. Arvan, et kolleegidega suhtlemise julgus ja tahtmine ise hakkama saada aitas mind palju,“ tõdeb ta. „Mäletan kõige esimest kirja, mis lastevanematele saatsin, kirjutasin ikka päris tükk aega. See oli paarilauseline kutse koosolekule.“ Ent 1. septembril oma esimeste õpilastega kohtumine muutis ärevuse elevuseks. „Võtsin eesmärgiks, et sellest tuleb kõige ägedam klass üldse! See eesmärk on jäänud püsima iga klassiga.“ 

Peale oma õpilaste peab Maria suureks inspiratsiooniallikaks vahvaid kolleege. „Mulle meeldib tohutult, kui õpetajad oma tegemisi jagavad. Teiste inspireerimine ja kooli positiivses valguses näitamine on ülitore! Mul on väga ägedad kolleegid. Koostööprojektides puutun tihti kokku tõeliste sädeõpetajatega, kes teevad seda tööd suure rõõmu ja südamega,“ rõõmustab Maria. Kolleegide ja kooli juhtkonna tugi on väga tähtis nii algaja kui ka kogenud õpetaja jaoks. „Ilmselt juba kulunud väljend, aga õnnelik õpetaja võrdub õnnelikud lapsed. Kõik õpetajad vajavad toetust ja tunnet, et nad on hoitud ja hinnatud!“ 
 

Image
Maria Toom
Maria Toom (autor: Silver Raidla)

 

Klassiõpetaja kui mitmetahuline teenäitaja 

End Hunt Kriimsilmaga võrdleva Maria jaoks on klassiõpetaja rohkem kui lihtsalt õpetaja. „Selles ametis pead tegema kõike. Oled küll õpetaja, kuid ühtlasi oma õpilastele koolis kõige suurem tugi, kaaslane ja mentor,“ selgitab ta klassiõpetaja ameti laiahaardelisust. „Mulle meeldib mõelda, et klassiruum on pesa ja klassi inimesed on pere. Sisendan seda ka oma õpilastele. Me tegeleme samade asjadega, millega üks tavaline perekond. Õpime, käime koos õppekäikudel ja väljasõitudel, jagame muresid ja rõõme.“ Hooliva perepeana kaasab ta oma õpilasi igasugu tegemistesse ja ka klassijuhatamisse. „Mulle meeldib alati kõik uued ja põnevad ideed klassiruumi tuua. On tavaline, kui näiteks keset matemaatikatundi määran kellegi klassist hoopis enda asemel õpetajaks. Ja nad lähevad, isegi ei ehmu selle peale!“ Õpilasi peab Maria enda suurimaks rõõmuks ja inspiratsiooniks: „Olen nende suurim fänn! Võiksin neid kõiki ülivõrdes kiitma jäädagi, sest nad on lihtsalt nii lahedad.“ 

Maria leiab, et klass ongi justkui tema lava, kus koos lastega rokkida. Ta soovitab huvilistel õpetajaametit kindlasti proovida ja alustuseks end kellelegi töövarjuna külge pookida. „See on nüüd küll minu enda kulunud lause, aga õpetajana näed, et sinu südamesse mahub väga palju inimesi. Kohe nii palju, et neid on lõpuks võimatu kokku lugeda,“ on Maria õnnelik. „Tõsi, raskeid hetki on ka, kuid ilusad ja vahvad kaaluvad need kõik üles. See on tõesti äge amet!“ 


Olulised kuupäevad Tartu Ülikooli kandideerimisel 
  • Eestikeelsesse esimese astme õppesse saab esitada avaldusi 12.–26. juunini. 
  • Avalduste esitamine eestikeelsesse magistriõppesse juba käib ja kestab kuni 26. juunini. 
  • Sisseastumiseksamid ja hindamine kestavad 1.–10. juulini ning tulemused selguvad hiljemalt 11. juulil. 
  • Esimesed vastuvõtuotsused edastatakse kandidaatidele 12. juulil. 
Tartu Ülikooli eesti ja soome-ugri keeleteaduse õppekava.

Kaheksateistkümneaastaselt teadust tegema

Tartu Ülikooli üliõpilased Polina Tipakova ja Kirill Nitsenko. 

Narvast Tartusse ülikooli – põnev ja üllatusterohke seiklus

TÜ peahoone

Algas sisseastumine Tartu Ülikooli eestikeelsesse esimese astme õppesse