„Rahvusliku tekstiili õpingud on loonud minu tänase reaalsuse. See on aluseks kõigele, millega tegelen: kunstnikutööle Viljandi pärimusmuusika festivali juures, moeetenduse OmaMood juhtimisele ning õppejõurollile Eesti Kunstiakadeemias ja Tartu Ülikooli Viljandi kultuuriakadeemias. Lisaks ajas kestvatele oskustele, sõpradele-kolleegidele ning väärtustele on õpingud andnud mulle julguse sukelduda väljakutsuvatesse ja inspireerivatesse erialaprojektidesse nii Eestis kui ka mujal.“
Sa spetsialiseerud kas tekstiili, ehituse või metallitöö erialale ning õpid tundma kõiki põhilisi kohalikke käsitöötehnikaid, -oskusi ja -materjale. 2023. aastast võetakse õppijaid vastu ka ringtehnoloogia erialale, mis seob teiste mainitud erialade alusoskused.
Pärandtehnoloogia õpe hõlmab eesti traditsioonilise käsitöökultuuri põhjalikku tundmaõppimist ning selle professionaalset, loovat ja jätkusuutlikku rakendamist nüüdisaegses elukeskkonnas. Olulisel kohal on käsitöö mõtestamine, uurimine ja edasiarendamine. Ringtehnoloogia eriala toel lisanduvad keskkonnaprobleemide mõistmine ja neile lahenduste leidmine.
Õppetöös on suur osakaal praktiliste oskuste omandamisel ja seda toetavatel üldkunstiainetel. Seepärast on kõikidel erialadel märkimisväärne hulk praktikaid. Esimestel aastatel sooritad sa need peamiselt ülikooli õppetöökodades, hiljem aga tegevmeistrite, asutuste ja ettevõtete juures nii kodu- kui ka välismaal.
Sinu õppejõud on oma ala parimad meistrid, loojad ja praktikud.
Erialad
Tekstiiliõppe eesmärk on koolitada rahvusliku tekstiilipärandi ajalugu, tehnoloogiaid ja kompositsioonivõtteid tundvaid käsitöömeistreid ja -ettevõtjaid. Kahel esimesel aastal õpitakse lähemalt tundma kõiki eesti traditsioonilisi tekstiilitehnikaid, nende paikkondlikke eripärasid ning muutumist ajas ja ruumis. Haruldasemate tehnikatega saab tutvuda valikainete kursustel. Eriline rõhk on kohalike käsitöömaterjalide villa ja nahaga tutvumisel ning nende väärindamisel. Selleks loodud villakojas saab huvi korral õppida tundma lõngategemise saladusi algusest lõpuni. Kolmandal ja neljandal õppeaastal keskendutakse teadmiste ja oskuste rakendamisele tänapäevaste toodete valmistamisel. Praktikate ning seminari- ja lõputöö teemade kaudu saab õppija kujundada oma personaalse õpitee. Põhiõppele lisaks saab valida oma huvi alusel kaks spetsialiseerumismoodulit, et süveneda rahvarõivaste valmistamisse, traditsioonilisse nahatöötlemisse, muuseumitöösse või koolitamisse. Need on ühtlasi peamised tegevusvaldkonnad, milles tegutsedes saab hiljem leiba teenida.
Ehituse erialal koolitatakse spetsialiste, kes tunnevad meie maaehituspärandi ajalugu, tehnoloogiaid, materjale ja konstruktsioone. Õpingute käigus omandatakse põhjalikud ja vahetud teadmised looduslikest ehitusmaterjalidest ning kohalikust ehitustraditsioonist, esmajoones palkehitusest. Samuti õpitakse tundma ja kasutama nii traditsioonilisi kui ka moodsamaid ehitusvõtteid ja töövahendeid. Oluline osa on pärandihoiu ja restaureerimisega seotud ainetel. Arendatakse nii käelisi kui ka projekteerimis- ja insener-tehnilisi oskusi. Põhiosa õppest moodustab auditoorne töö, mis on tihedalt põimitud praktikumide, praktikate, projektitööde ja õppekäikudega. Koostööd tehakse paljude organisatsioonide ja ettevõtetega, näiteks MTÜ Vanaajamaja, Eesti Vabaõhumuuseum ja Hiiumaa Kutsehariduskeskus. Õpiprojekte ja praktikakohti saab üliõpilane valida oma kitsamate erialaste huvide järgi. Vilistlased on leidnud tööd näiteks ehituse, restaureerimise, projekteerimise, muuseumitöö, nõustamise ning ehitus- ja puukäsitöönduse õpetamise vallas.
Metallitöö õppe eesmärk on koolitada ehte- ja sepatöö ajalugu, tehnoloogiaid ja kompositsioonivõtteid tundvaid käsitöömeistreid. Esimesel aastal läbitakse traditsioonilisi metallitöö võtteid tutvustavad algkursused, misjärel spetsialiseerutakse kitsamalt ehte- või sepatööle. Omandatakse lai valik traditsioonilisi ja nüüdisaegseid metallitöö tehnoloogiaid, aga ka eriala ajaloolist ja teoreetilist tausta hõlmavaid teadmisi, mida edaspidi loome- ja uurimistöös kasutada. Meie vilistlased on traditsioonilisi oskusi tundvad uue põlvkonna külasepad, ehtemeistrid, hõbesepad, tööriistade valmistajad ja erialaste oskuste edasikandjad. Lõpetajad leiavad tööd ehte- või sepatööga seotud loomevaldkondades, eraettevõtetes või ka muuseumides.
Ringtehnoloogia õppe eesmärk on koolitada ringmajanduse ja -disaini põhimõtteid järgivaid, materjale ning lihttehnoloogiaid (ingl low-tech) tundvaid asjatundlikke ja loovaid uue aja meistreid. Põhiline rõhk on ringluses olevate esemete ja materjalide eluea nutikal ja looval pikendamisel lihttehnoloogilise parandamise, taas- ja uuskasutuse ning ümbertöötlemise abil. Olulisel kohal on laiema teadlikkuse suurendamine keskkonnaprobleemide põhjustest ja neile piirkonnapõhiste lahenduste leidmine. Eriala annab ülevaate sellest, kuidas töödelda enamlevinud materjale ning neid taas- ja uuskasutada. Põhiõppes omandatakse alusteadmised olulisematest käsitöötehnikatest, nende uurimisest ja praktilisest rakendamisest. Lisaks saab oma huvi järgi valida neljandiku õppemahu ulatuses aineid ja praktikaid tekstiili, ehituse ja metallitöö erialalt. Vilistlased saavad oma oskusi rakendada uudsete teenuste ja toodete arendamisel ja kogukonnapõhiste algatuste toetamisel (nt parandustöökojad, uus- ja taaskasutuskeskused, taastav põllumajandus).
Pärandtehnoloogia õppekava tegemiste kohta saad lähemalt lugeda siit.
Viljandi kultuuriakadeemia raamatukogus on rikkalik valik traditsioonilist käsitööd puudutavat kirjandust kogu maailmast ja paljud õppematerjalid on kättesaadavad ka digitaalselt.
Üliõpilasena oled kaasatud koolielu ja õppekava kujundamisse ning otsustuskogudesse.
Meie õppekava on põhjamaade käsitöökõrgkoolide võrgustiku aktiivne liige, tänu millele on sul võimalik veeta lühem või pikem aeg mõnes väliskõrgkoolis.
Meie vilistlased leiavad tööd muuseumides ning üldharidus-, kutse- ja huvikoolides. Paljud neist on loonud oma ettevõtte, mis pakub erialaseid tooteid ja teenuseid nii Eestis kui ka välismaal.
Õpinguid saad jätkata magistriõppes. Viljandi kultuuriakadeemias sobivad selleks kultuuripärandi loovrakenduste ning kunstide ja tehnoloogia õpetaja magistriõpe.
Pärandtehnoloogia õppekava koosneb neljast erialast: ehitus, metallitöö, tekstiil ja ringtehnoloogia. 2025. aastal toimub vastuvõtt ringtehnoloogia erialale päevaõppes ning ehituse ja metallitöö erialadele sessioonõppes. Tekstiili erialale toimub järgmine vastuvõtt 2026. aastal.
Konkursipunktide arvutamisel võetakse arvesse erialakatse tulemust (100%).
Lisapunktid antakse Eestis keskhariduse kuld- või hõbemedaliga või kutsekeskhariduse kiitusega lõpetanud kandidaatidele. Loe lähemalt punktide arvutamise kohta. Vastuvõtuotsuseid teeb ülikool paremusjärjestuse alusel. Kandideerimiseks peab punktisumma olema vähemalt 66.
Erialakatse toimub:
Erialakatse eesmärk
Sisseastumiseksami eesmärk on hinnata kandidaatide eeldusi ja valmisolekut erialaõpinguteks.
Sisseastujatelt eeldatakse:
Erialale sisseastujailt eeldatakse austust ja huvi käsitöö ja eesti arhitektuuripärandi vastu ning erialast mõtlemisvõimet. Kasuks tulevad varem omandatud käsitööoskused ja puutöökogemus.
Erialakatse ülesehitus
Erialakatse koosneb neljast osast:
Ettevalmistus
Võtta kindlasti kaasa isikut tõendav dokument, kirjutusvahendid ning ilmastikukindel ja tööks sobiv riietus. Puutöökatse sujuvuse huvides on soovitav kaasa võtta ka isiklikke lemmiktööriistu omal valikul (töövahendeid on ka kohapeal). NB! Nimetatu ei ole kohustuslik ega määrav hinnangu andmisel.
Hindamine
Hinnatakse sisseastuja küpsust õppimiseks valitud erialal; arutlus- ja eneseväljendusoskust; orienteerumist erialal toimuvates aruteludes ja arengutes. Erialakatse koondtulemuse esitab vastuvõtukomisjon 100-punktisel skaalal. Katse koosneb neljast osast, iga osa eest on võimalik saada maksimaalselt 25 punkti. Kandideerimiseks vajaminev väikseim punktisumma on 66,0.
Erialakatse eesmärk
Katse eesmärk on hinnata metallitöö erialale sisseastujate motiveeritust ja sobivust ehte- või sepatööga tegelemiseks; huvi kultuuripärandi ja pärandtehnoloogia vastu; valmisolekut ning tahet õppida ja töötada käsitöö valdkonnas.
Sisseastujatelt eeldatakse:
Erialakatse ülesehitus
Erialakatse koosneb viiest osast:
Ettevalmistus
Sisseastujal on soovitav tutvuda Eesti metallitöö meistrite loominguga, uurida etnograafilisi metallesemeid ning katsetada nende visandamist. Soovitatav on külastada erinevaid metallitöö näituseid ja muuseumite ekspositsioone. Eelnev joonistamise oskus ja metallitöö kogemus ei ole eriala õppimise eelduseks. Parima ülevaate pärandtehnoloogia õppekava metallitöö erialal toimuvast annab 2025. aasta kevadsemestril toimuv eelõpe.
Hindamine
Katseid hindab vastuvõtukomisjon, mis koosneb eriala õppejõududest ja -spetsialistidest. Erialakatse iga osa hinnatakse 20 punkti süsteemis ning tulemused liidetakse. Maksimaalne punktisumma erialakatse eest on 100 punkti. Kandideerimiseks vajaminev väikseim punktisumma on 66.
Erialakatse eesmärk
Erialakatse eesmärk on hinnata ringtehnoloogia erialale sisseastuja motiveeritust ja sobivust antud erialaga tegelemiseks; huvi keskkonna ja pärandtehnoloogia vastu; valmisolekut ning tahet erialal õppimiseks ja töötamiseks.
Erialakatse ülesehitus
Erialakatse koosneb kahest osast:
Ettevalmistus
Sisseastujal on soovitav tutvuda keskkonnaalaste kirjutistega ning uurida erinevaid algatusi, mis tegelevad materjalide kasutusaja ning esemete eluea pikendamisega parandamise, uus- ja taaskasutuse kaudu. Nt kogukondlikud parandustöökojad Tartus ja Tallinnas - https://paranda.ee/ ja https://www.facebook.com/Kopli93/. Kasuks tuleb mitmesuguste lihttehnoloogiate (low-tech) tundmine. Mõelda tuleks läbi oma tulevikunägemus antud erialal õppides ja peale selle lõpetamist.
Hindamine
Erialakatset hindab vastuvõtukomisjon, mis koosneb eriala õppejõududest.
Motivatsioonikirja hindamisel arvestame järgmisi kriteeriume:
Vestluse hindamise peamised kriteeriumid:
Erialakatse koondtulemuse esitab vastuvõtukomisjon 100 punkti skaalal. Motivatsioonikirja hinnatakse 40 punkti süsteemis ja vestlust (sh loomingumappi) 60 punkti süsteemis. Tulemused liidetakse. Kandideerimiseks vajaminev väikseim punktisumma on 66.