„Arheoloogiaõpe on ajarännak minevikku, mis võimaldab kohtuda päris inimestega, kogeda värve, maitseid, lõhnu ja helisid, mõista inimloomust ja inimloodut.“
Magistriõppes saad pädevuse töötamiseks ajalooteadmisi eeldavatel ametikohtadel ja teadusliku uurimistöö tegemise oskused. Õppekava võimaldab paindlikke ja isikupäraseid õpiteid. Kui oled bakalaureuseõppes omandanud muu eriala, on sul võimalus end ajalooainetes täiendada.
Spetsialiseeruda saad arheoloogia, arhiivinduse, Eesti ajaloo, kunstiajaloo, uusima aja, üldajaloo või ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetaja erialale.
Erialapraktikal omandad kogemusi koolides muuseumides, arhiivides ja välitöödel ning oma valitud praktikakohas Eestis või välismaal.
Sul on võimalik end õpingute jooksul täiendada välisriikide ülikoolides.
Arheoloogia magistriõpe annab üldteadmisi Läänemere maade arheoloogiast ning eriteadmisi säilitamisest, osteoloogiast, muinastehnoloogiast ja laboratoorsest arheoloogiast. Arheoloogia osakonna moodsa aparatuuriga labor ja pidevalt täienev leiukogu loovad suurepärased tingimused nii arheoloogia õppimiseks kui ka teadustööks. Tartu Ülikooli arheoloogia kuulub ülikooli erialade edetabelis 151–200 maailma parima hulka.
Arhiivinduse erialal on oluline roll allikaõpetusel, aga ka arhiivikorraldusel ning arhivaalide säilitamise, digitaalse arhiivinduse ja ühiskonna inforessursside haldamise õppel. Oleme põhi- ja valikkursuste kõrvale töötanud tihedas koostöös Rahvusarhiivi ja muuseumidega välja mäluasutuste valikmooduli. Magistriõppes on kasvanud praktikate ja seminaride osatähtsus.
Eesti ajaloo magistriõpe võimaldab süvendada teadmisi Eesti ajaloos. Eriala- ja valikmooduli ained pakuvad põhjalikke sissevaateid siinsete poliitiliste olude, majanduse, kultuuri ja sõjaajaloo aspektidesse ning lähinaabrite ajalukku, aga ka allikaõpetusse. Senisest suurem maht on magistriõppes praktikal ja eriseminaridel. Eesti ajaloo magistrantuur on väga hea ettevalmistus mäluasutuste teaduriks tööleasumisel ja kandideerimisel doktorantuuri.
Magistriõpe kunstiajaloos annab võimaluse süvendatud õpinguteks, sest uues erialamoodulis on mitmekülgne valik kunstiajalookursusi. Õpe toimub üldjuhul seminarivormis ja väikestes rühmades ning selle lahutamatud osad on õppekäigud ja praktika. Magistriõppe eesmärk on koolitada kõrgelt haritud kunstiajaloolasi, kes suudavad osaleda nii rahvusvahelises teaduselus, anda panuse eesti rahvuskultuuri arengusse kui ka tegutseda spetsialistidena tööturul.
Magistriõpe uusima aja osakonnas pakub võimaluse süvendada teadmisi lähiajaloos. Uusima aja põhikursused käsitlevad Euroopa 20. sajandi ajalugu, kolonialismi ja postkolonialismi, 20. sajandi rahvusvahelisi suhteid ja välispoliitikat. Eri- ja valikkursustel saab lisateadmisi näiteks ajaloo imagoloogiast, marksismist, globaalprobleemide ajaloolisest kujunemisest ning Aasia ajaloost. Varasemast suuremas mahus on praktikat ja seminare.
Üldajaloo magistriõppe loengute ja seminaride rõhk on allikatel, ajalookirjutusel ja nüüdisaja uurimisküsimustel, millele lisandub praktika ja iseseisev uurimistöö. Õppejõudude teadustöö on seotud eeskätt Eesti ajaloolise arengu jälgimisega üldajaloo kontekstis.
Ajaloo ja ühiskonnaõpetuse õpetajate õppes peetakse oluliseks õpetada hindama inimkonna loodud väärtusi, mõistma ühiskonda, milles me elame, ning tänapäeva probleemide seost minevikuga. Kutseõpingud lähtuvad nii ajalooteadvuse kujundamiseks vajalikest ajaloolise mõtlemise pädevusest kui ka demokraatliku ühiskonna toimimiseks vajalikest hoiakutest, koostöö- ja eneseväljendusoskustest. Teoreetilised teadmised on väga tihedalt seotud praktikaga, sealhulgas erivajadusega õpilaste koolides. Need üliõpilased, kes pole varem ajalugu õppinud, läbivad õpingute ajal eraldi ajaloomooduli.
Leia vasakule-paremale liikudes sind huvitav eriala. Seejärel näed täpsemalt selle mooduleid ning moodulitel vajutades õppeaineid.
Õppe jaoks on Tartu kesklinna ajaloolise õhustikuga ülikoolilinnakus tänapäevaselt sisustatud õpperuumid. Arheoloogia osakonnas on raamatukogu, leiukogud ja moodsa aparatuuriga labor.
Muuseumi- ja arhiivipraktika võimalusi pakuvad Rahvusarhiivi Noora hoone ning Tartu tipptasemel muuseumid. Õpetajakoolituse üliõpilased saavad pedagoogilise praktika kogemuse üldhariduskoolides.
Magistrantidel on võimalik lüüa kaasa sügis- ja kevadkoolides, kultuuriteaduste ja kunstide doktorikooli üritustel ning kuulata tuntud teadlaste ettekandeid.
Ajalooüliõpilasi koondab pikaajaliste traditsioonidega Tartu Ülikooli Ajalooring, mis korraldab huvitavaid kohtumisi, mälumänge, filmiõhtuid ja väljasõite ajaloolistesse paikadesse.
Meil lõpetanud töötavad koolides ja teistes haridus- ja kultuuriasutustes, muuseumi- ja arhiivitöötajatena ning muinsus- ja kultuurimälestiste kaitse valdkonnas. Mitmekülgne haridus võimaldab asuda tegutsema ka teistes riigiasutustes, samuti ajakirjaniku või poliitikuna ning osaleda muul viisil Eesti avalikus elus.
Tartu Ülikooli ajaloo magistriõpe annab tugeva aluspõhja õpingute jätkamiseks meie või mõne välisülikooli doktorantuuris. Meie vilistlasi leiab Cambridge’i, Glasgow’, Stanfordi, Leideni ja teiste maailma tippülikoolide doktorantide ja doktorite hulgast.
Konkursipunktide arvutamisel võetakse arvesse järgmisi tulemusi:
NB! Tartu Ülikooli üliõpilaste tulemusi näeme otse ülikooli ÕIS-ist, teistest ülikoolidest kandideerijatel tuleb SAIS-i avaldusele lisada akadeemilise õiendi skann.
Iga vastuvõtutingimuse eest on võimalik saada kuni 100 punkti. Kandideerimise punktisumma arvutamisel korrutatakse iga vastuvõtutingimuse eest saadud punktid sulgudes märgitud protsentuaalse osakaaluga ja seejärel liidetakse.
Lisapunktid antakse Eestis kõrghariduse cum laude lõpetanud kandidaatidele. Loe lähemalt punktide arvutamise kohta. Vastuvõtuotsuseid teeb ülikool paremusjärjestuse alusel. Kandideerimiseks peab punktisumma olema vähemalt 66.
Erialakatse koosneb kahest osast:
Motivatsioonikirja eesmärgiks on välja selgitada üliõpilaskandidaadi varasem õppimiskogemus, tema motiveeritus ja sobivus erialasteks õpinguteks.
Motivatsioonikirjas tuleb vastata järgmistele küsimustele:
Kirjaliku töö maht kokku on 1–2 lehekülge ning tuleks esitada koos avaldusega SAISi koos teiste sisseastumisdokumentidega.
Hindamine
Motivatsioonikirja hindab komisjon lähtuvalt järgmistest kriteeriumitest:
Motivatsioonikirja hinnatakse 100-punkti süsteemis ning positiivne tulemus on vähemalt 51 punkti.
Intervjuu aluseks on motivatsioonikiri, mille täiendamiseks küsitakse lisaküsimusi õpimotivatsiooni, eelneva erialase ettevalmistuse ning tulevaste uurimishuvide kohta.
Hindamine
Intervjuud hinnatakse 100-punkti süsteemis ning positiivne tulemus on vähemalt 51 punkti.
Image
| Tartu Ülikooli vilistlane ja Miina Härma Gümnaasiumi ajalooõpetaja Ilmar Tammisto julgustab ajalooõpetajaks õppima. |
Image
| Ajaloodoktorant ja Tartu Herbert Masingu kooli ajalooõpetaja Lauri Kann kirjutab sellest, kuidas ajaloo tundmine on abivahend maailma paremaks nägemiseks. |
Image
| Ajaloodoktorant ja Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö Keskuse vanemnõunik Silver Loit kirjutab Eesti ajaloost, riigikaitsest ja globaliseeruvast maailmast. |